//Knauf Insulation – Cum alegem corect soluțiile de termoizolare cu vată minerală

Knauf Insulation – Cum alegem corect soluțiile de termoizolare cu vată minerală

Knauf Insulation se numără printre cei mai mari producători din lume de soluții de izolație. Producător al unei game largi de materiale izolante, Knauf Insulation se poziționează strategic și oferă soluții pentru toate tipurile de aplicații. Prezent din 2008 în România, Knauf Insulation este unul dintre cei mai importanți jucători de pe piața materialelor izolante, cu un portofoliu ce include vată minerală de sticlă, vată minerală bazaltică și plăci din fibre de lemn (Heraklith). Cum arată piața în prezent și la ce aspecte trebuie să fie atent un client atunci când achiziționează vată minerală am aflat de la dna Oana Badescu,
Marketing Manager Knauf Insulation.

Care sunt 3 sfaturi pe care le-ați acorda unui client nou pentru achiziția corectă de vată minerală?

Câteva sfaturi utile pentru clienții din segmentul rezidențial care caută produse și soluții pentru termoizolare ar fi să țină cont de faptul că alegerea unui produs superior calitativ, înseamnă beneficii pe termen lung. Pentru a întelege importanța și beneficiile izolării (atât pentru sezonul rece, cât și pentru vară), îi sfătuim să se documenteze în prealabil, să aleagă produse care să le ofere mai mult confort și o eficiență energetică a clădirii în care locuiesc, la un standard de calitate foarte bun.

În ultimii ani am considerat că una din principalele noastre responsabilitați este să contribuim la luarea deciziilor în cunoștință de cauză și la oferirea de informații actualizate despre produsele și soluțiile pentru termoizolare, protecție acustică, protecție la foc, iluminat natural etc. printr-o comunicare activă în mediul online, atât pe rețelele de social media cât și prin intermediul platformelor dedicate (vezi www.mansarda-mea.ro /www.izolezi.ro)

Aplicarea diverselor produse termoizolante nu depinde doar de caracteristicile de densitate, termică și de rezistență, de o importanță deosebită fiind tipul de sistem în care acestea sunt utilizate, de aceea aș încuraja clienții să discute (înainte de a lua decizia de cumpărare) cu producătorii de materiale, cu constructorii, să se informeze și să ia decizia având toate detaliile.

Cele două platforme de informare menționate mai sus, mansarda-mea.ro si izolezi.ro sunt diferite de profilurile standard ale companiilor, pe care le regăsim în mediul online. Prima reunește opinia profesională a mai multor companii, fiecare dintre ele fiind lider în diferitele segmente ale industriei construcțiilor, fiecare dintre ele oferind proprietarilor de case cele mai bune produse și detalii specifice. Astfel, vorbim de “spații virtuale de informare” în care utilizatorul final poate obține informații complete și pe înțelesul lui despre toate produsele necesare pentru termoizolarea pereților exteriori, a mansardei, pereților de compartimentare precum și avantajele utilizării vatei minerale cu beneficiile aferente pe termen lung.

Pe segmentul de clienți non-rezidențiali, mai ales în cazul clădirilor de birouri, observăm că antreprenorii și constructorii sunt mai atenți la partea de izolare (inclusiv din punct de vedere termic-economisire de energie pe termen lung pentru încălzire și răcire,  acustic și de protecție la foc). Totodată, aceștia pun mai mult accent pe sustenabilitate, fiind orientați spre obținerea de clasificări superioare privind eficiența energetică pentru clădirile nou-construite.

Care sunt 3 capcane/greseli des întâlnite pe care observați că le fac cumpărătorii când achiziționează vată minerală?

Lipsa de informare, este una din principalele greșeli care apar în decizia de cumpărare când vine vorba de alegerea materialelor pentru termoizolare. Câteva exemple pe care le-am remarcat de-a lungul timpului sunt:

  • Subaprecierea grosimii minime a materialului izolant folosit. Pentru a se obține o izolare termică eficientă, grosimea minimă a acestuia trebuie sa fie aleasă în concordanță cu grosimea tipului de perete existent. Sunt foarte multe situații în care se utilizează un anumit tip de izolație fără a se ține cont de aplicația pentru care izolația este folosită.
  • Utilizarea unor materiale de calitate inferioară. Deși aceste materiale pot avea un cost mai mic decât cele recomandate de specialiștii ingineri, nu pot îndeplini funcționalitățile unui sistem de izolare performant. În plus, materialele pot cauza chiar deteriorarea izolaţiei. De aceea, este esențială verificarea materialelor de izolare, care trebuie să fie conforme cu cele mai noi cerințe de pe piață.
  • Numărul insuficient de ancore pe metrul pătrat reduce eficiența izolației şi cauzează o deteriorare progresivă a întregului sistem de izolare termică (în cazul termosistemului).

Care sunt 2 -3 proiecte recente la care lucrați sau pe care le-ați finalizat recent și ce soluții tehnice din portofoliul dvs. ați folosit?

Produsele și soluțiile noastre sunt într-adevăr multe și variate și sunt folosite în aproape toate procesele moderne de construcție. Nu aș vrea să intru într-o listă a tot ceea ce putem produce și livra, pot doar sa mentionez ca suntem prezenti în sute de proiecte de anvergura din România în ultimii 12 ani de când suntem prezenți.

O clădire certificată ca fiind o clădire verde, are o valoare pe piață mai mare. Însă pentru a putea obține această certificare este necesară o evaluare standardizată și sistematică a caracteristicilor ei în raport cu mediul. Există diverse scheme de certificare pentru clădirile verzi, fiecare având metodologia, procedurile și indicatorii de stabilire a caracteristicilor ecologice care definesc o clădire verde. Folosind produsele Knauf Insulation la izolarea clădirilor se câștigă puncte în diverse scheme de obținere a certificărilor verzi: BREEAM, LEED, HQE, DGNB. De aceea suntem în primele opțiuni când vine vorba de implicarea în proiecte de office, retail, centre logistice etc.

Fiind membrii in programul SMARTER Finance for Families (un proiect european Orizont 2020 care urmărește implementarea unei serie de programe ambițioase și practice Green Homes & Green Mortgage în 12 țări europene, cu participarea și colaborarea a 17 experți în construcții ecologici, energie sustenabilă, cercetare și alte organizații. Organizații din Belgia, Bosnia-Herțegovina, Bulgaria, Republica Cehă, Danemarca, Georgia, Grecia, Irlanda, Italia, Polonia, România, Slovacia, Turcia și Ucraina participă la acest proiect complex) ne adresam nevoilor dezvoltatorilor de proiecte rezidențiale, instituțiilor financiare care oferă credite ipotecare rezidențiale, investitorilor instituționali și companiilor care oferă servicii, produse, materiale, tehnologii și alte soluții care contribuie la construirea și buna funcționare a celor mai verzi și performante proiecte rezidentiale.

Care sunt provocările momentului în segmentul în care activați?

Ca producător, am întâmpinat o instabilitate a pieței de la începutul pandemiei, ce a fost urmată de o creștere bruscă a vânzărilor. Acest lucru a condus la o provocare în ceea ce privește stocurile, pe fondul cererii foarte mari. În acest context, faptul că fabricăm deja în România este o soluție importantă pentru că ne va ajuta să răspundem cererilor în continuă creștere pe o piață dinamică. O altă dificultate pe care încă o întâmpinăm este costul ridicat al materiilor prime, care se resimte în continuare, la care se adaugă creșterea prețurilor de energie și transport. Cu toate acestea, noi am avut o abordare echilibrată a întregului context, încercând să minimizăm cât mai mult impactul, în așa fel încât să protejăm prețurilor produselor Knauf Insulation.

Cum vedeți evoluția pieței de termoizolații în România în următoarele 6-12 luni?

Piața de izolații din România este una matură, în 2021 situându-se la peste 350 de milioane de euro, în creștere cu peste 47% (în valoare) față de 2020 (*Sursa – Neomar Consulting). Vata minerală de sticlă reprezintă aproximativ 30-35% din totalul pieței de materiale termoizolante. Estimăm o creștere moderată a pieței, sporită și de reglementările Uniunii Europene în ceea ce privește eficiența energetică a clădirilor.

Dacă luăm în calcul și contextul generat de implementarea Planului Național de Redresare și Reziliență, respectiv a standardului nZEB (nearly Zero-Energy Building – pentru clădiri cu consum de Energie aproape Zero), cu siguranță vom vedea cu toții o creștere a volumului, inclusiv pe piața locală. De asemenea un impact asupra creșterii consumului de vată minerală vine și din creșterea numărului de cereri pentru reabilitările termice ale locuințelor și a altor clădiri nerezidențiale (cu focus în principal în ultimii doi ani,  pe clădiri publice – școli, spitale, grădinițe, clădiri administrative).

Din poziția de producător local vom avea acces la noi oportunități de dezvoltare pe piața locală, prin prisma serviciilor îmbunătățite pe care le putem oferi clienților noștri, a mixului de produse și a modului mai eficient și mai rapid prin care putem deservi piața locală.

România este o țară ce are în continuare nevoie de construcții noi și de renovări, inclusiv prin prisma normativelor europene privind eficiența energetică, de aceea observăm o tendință de creștere a cererii de apartamente, de blocuri și clădiri noi, atât în segmentul rezidențial, cât și non-rezidențial. Nu în ultimul rând, odată cu dezvoltarea infrastructurii de autostrăzi din România, se vor dezvolta tot mai multe centre logistice, care au nevoie de soluții de izolare.

Riscurile sunt în cea mai mare parte generate de situații neprevăzute, cum a fost, de exemplu, contextul pandemic care a produs instabilitate în piață, în prima parte a anului trecut.

Ne puteți spune câteva din obiectivele Knauf Insulation pe care le implementați în această perioadă?

Ne concentrăm toate eforturile pe investiția din Târnăveni, cu obiectivul ambițios de a dezvolta cea mai modernă fabrică producătoare de vată minerală de sticlă din Europa de Est construită în ultimii 10 ani. În același timp, suntem bucuroși că vom deservi piața din România si piețele din jur cu produse din vată minerală cu tehnolgie ECOSE® fabricate în România.

De asemenea, necesitatea proiectului este dată de cererea de vată minerală de sticlă pe piața materialelor de construcții. 

Compania noastră se definește prin dezvoltare sustenabilă. Produsele din portofoliul nostru contribuie la economisirea energiei, la reducerea emisiilor și sunt concepute pentru a ne asigura că clădirile sunt prietenoase cu mediul și sigure și confortabile pentru cei care locuiesc sau lucrează în ele. Soluțiile precum tehnologia ECOSE®, un liant inovativ și sustenabil, fără adaos de formaldehidă, au revoluționat piața prin certificatele lor ecologice. Totodată, ne ajutăm clienții prin experiența și expertiza noastră să-și atingă obiectivele de sustenabilitate, în condițiile în care reglementările de mediu sunt din ce în ce mai stricte.

Considerăm că este important să stabilim obiective pe termen lung, asigurându-ne în același timp, că pe termen scurt, întreaga echipă Knauf Insulation este implicată în realizarea unor progrese în ceea ce privește aceste obiective, evitând să lăsăm astfel subiectul sustenabilității pe seama generației următoare.