//BRICKED: O călătorie în universul restaurării și inovației în construcții

BRICKED: O călătorie în universul restaurării și inovației în construcții

În anul 2019, s-a născut Atelierul BRICKED, un proiect îndrăzneț inițiat de Codruț G. Bogdan și Dani Cârdei, cei care au dorit să împărtășească cu lumea pasiunea lor pentru cărămida veche, restaurare și construcții ce emană caracter distinct.

În spatele lansării acestui proiect stă sprijinul unei comunități în continuă expansiune, formată din oameni cu o viziune inovatoare asupra utilizării materialelor de construcție vechi și recuperate din demolarea clădirilor istorice.

Care sunt 3 sfaturi pe care le-ați acorda unui client nou pentru achiziția corectă de cărămidă aparentă RUSTIC?

Cărămida recuperată din demolări este un produs atipic care, pentru înțelegerea și acceptarea lui deplină,  solicită o abordare diferită spre deosebire de altă cărămidă aparentă (klinker, etc.). Pentru a ajuta clientul în alegerea produsului potrivit fiecărui proiect mizăm pe o consultanță specializată și detaliată.

Recomandăm cărămida gama RUSTIC clientului care dorește un proiect cu un aspect 100% autentic , încărcat de istorie și cu o puternică personalitate.

Deasemenea recomandăm acest produs pentru proiectele în care structura unică și coloristică trebuie să creeze o atmosferă caldă și primitoare.

Nu în ultim rând, credem că acest produs are puterea de a scoate din anonimitate orice perete sau fațadă, de aceea recomandăm această cărămidă pentru acei care doresc să iasă în evidență cu un produs vechi dar într-o arhitectură nouă.

Care sunt 3 capcane/greșeli des întâlnite pe care le observați că le fac cumpărătorii când achiziționează cărămidă aparentă RUSTIC?

Achiziționarea cărămizii vechi recuperate este o provocare pentru clientul ”neinițiat”. Produsele provenite din demolări (cărămidă, lemn, piatră, țiglă, etc.) sunt produse speciale din mai multe puncte de vedere, iar clienții care nu au mai lucrat cu acest tip de produse fac trei greșeli comune:

Prima greșeală comisă este legată de aspect – un produs recuperat nu poate avea o estetică constantă, sau inclusă într-un tipar. Cărămida provenită din demolări are câteva detalii ”irepetabile” care o fac unică în istoria omenirii, datorită perioadei când a fost produsă, a materialelor/agregatelor folosite, a tipului și timpului de ardere, apoi detaliile de montaj, tipul de construcție la care au fost folosite,  a felului în care au fost zidite, a materialelor conexe, etc. Toate aceste detalii conferă produsului un aspect unic și irepetabil.

A doua eroare pe care o comit clienții neobișnuiți cu materialele reciclate este legată de montaj – Datorită neuniformității cărămizii, din cauza producției, a trecerii timpului și a mortarului de zidărie, montajul necesita o abordare mai free style, unde se necesită respectarea doar a două lucruri (tehnice) pentru a obține un perete autentic: orizontalitatea rosturilor și păstrarea aproximativă a lățimii lor. Rosturile vor varia ca lățime datorită inegalității lățimii cărămizilor, dar asta face aspectul mai autentic și original.

A treia capcană în care cad unii clienți este cea legată de costuri – În general finisajul de cărămidă aparenta este unul dintre cele mai scumpe, atât datorită materialelor cât și datorită manoperei. Sistemul complet implică mai multe materiale speciale care sunt mai greu de găsit în piață, nefiind produse comune și de volum. Adezivul și chitul de rost, pe lângă cărămidă, reprezintă o parte importantă din întreg sistemul. Folosirea materialelor necorespunzătoare, dar mai ales o aplicare incorectă pot afecta considerabil rezistența sistemului și estetica finisajului.

Materialele recuperate, în special, vin cu costuri de producție diferite de produsele noi. Dificila exploatare și selectare ridică tot mai mult prețul materiei prime, la care se mai include costul pierderilor din manipulare dar și din prelucrare. Astfel, clienții au asteptări de preț redus doar pentru că este vorba de un produs provenit din deșeu fără a înțelege toată logistica greoaie necesară  pentru a scoate la lumină acest prețios aur cărămiziu.

De aceea, considerăm că munca noastră pe lângă oferirea unor produse conforme din punct de vedere tehnic și estetic , este consultanța  prin care ajutăm clienții să înțeleagă produsele dar și importanța schimbării modului de gândirecu privire la recuperarea materialelor de construcții.

Educarea clienților în vederea inițierii lor în înțelegerea importanței economiei circulare este o muncă frumoasă și benefică țintând cont de impactul long term al grijii pentru planetă.

Care sunt 2 -3 proiecte recente la care lucrați sau le-ați finalizat recent și ce soluții tehnice din portofoliul dvs. ați folosit?

Două proiecte reprezentative pentru noi sunt:  o casă unifamiliară în Cluj-Napoca unde am folosit produsul RUSTIC. Arhitecții au aplicat în reabilitarea casei soluții potrivite cu zona rezindențială în care este plasată casa,  mizând pe produse naturale precum cărămida, lemnul și piatra. Spectacularitatea proiectului este dată de simplitatea obținută din perfecta combinare a materialelor naturale.

Al doilea este un complex rezindențial într-o zonă privilegiată din București. Aici arhitecții au ales produsul VINTAGE pentru a menține un aspect mai nou potrivit cu arhitectura modernă. Uniformitatea generală și neuniformitatea în detaliu a produsului conferă un aspect modern dar cu o atingere unică greu de repetat și imitat. Naturalețea fațadei prin culoarea cărămizie încălzește întreg proiectul, iar  contrastul oferit este un mare plus  vizual.

Care sunt provocările momentului în segmental în care activați?

Marea provocare constă în a pregăti și educa piața pentru acest produs nou care intră în forță în segmental finisajelor de fațade și nu numai. Munca constă în revelarea marilor avantaje a acestui tip de produs precum și adaptarea prețurilor la capacitatea pieței.

Cum vedeți evoluția pieței în nișa dvs. de cărămidă aparentă în România în următoarele 6-12 luni?

Piața de cărămidă aparentă este la început în România. Produsele de tip klinker nu au avut mare trecere până acum 4-5 ani când au început să apară proiecte importante cu acest tip de produs. De la arhitecți până la marii dezvoltatori au început să includă în arhitectura urbană accente de cărămidă aparentă sau porțiuni mai generoase. Datorită aspectului unic și al autenticitătii sale cărămida recuperată are o aprecieră aparte în rândul arhitecților. În ultimii trei ani piața a crescut continuu. Estimăm și avem încredere că în următoarele 6-12 luni cererea va continua să crească într-un ritm constant și sigur.

Ne puteți spune câteva din obiectivele Bricked pe care le implementați în această perioadă?

Obiectivele noastre pentru viitorul apropiat – mediu  este de a continua educația clienților vis-à-vis de materialele reciclate dar și despre cărămida aparentă în general. Ne propunem să creștem notorietatea brandului BRICKED printr-o mai mare prezență la evenimente de specialitate și la târguri de construcții sustenabile.