//Daniel Șologon: CEMACON este un jucător de echipă, preocupat ca și partenerii să-și dezvolte afacerile și să creăm împreună un mediu de business sănătos și echilibrat în România

Daniel Șologon: CEMACON este un jucător de echipă, preocupat ca și partenerii să-și dezvolte afacerile și să creăm împreună un mediu de business sănătos și echilibrat în România

Înființată în anul 1962, CEMACON are o vastă experiență în producția materialelor de construcții. În prezent, compania este cel mai mare producător de cărămidă cu capital românesc şi liderul pieţei de blocuri ceramice în Transilvania.

Care sunt principalele provocări ale pieței, dar și ce obiective și-a propus CEMACON în această perioadă, aflăm de la Daniel Șologon, CEO CEMACON.

Ce vă inspiră, domnule Daniel Şologon, să conduceți o companie de producție a materialelor de construcții?

Acum 12 ani, când am acceptat provocarea de a gestiona finanțele, eram fascinat de ideea de a lucra într-o companie românească, cu o tradiție importantă în zona Transilvaniei, companie care produce cărămidă din argilă românească, cu forță de muncă din România, pentru piața din această țară. Am conștientizat imediat că produceam unul dintre materialele de bază pentru construcția clădirilor în care fiecare dintre noi ne petrecem cea mai mare parte a timpului, fie că vorbim de locuințe, sedii de birouri sau instituții de cultură. Așadar, am avut de la început motivația de a-mi face treaba foarte bine, de a determina modernizarea și eficientizarea acestei companii, în așa fel încât să ajungă să producă performant și calitativ, tocmai pentru că impactul produselor noastre în calitatea vieții celor din jur este major.
De aproape un an și jumătate conduc CEMACON din poziția de CEO și sunt în continuare inspirat și motivat de lucrul bine făcut, de energia și pasiunea din organizația noastră, dar și de încrederea pe care am primit-o atât de la acționari, cât și de la colegi, că-mi voi fructifica expertiza și talentul în scopul dezvoltării, inovării și obținerii performanței împreună cu această echipă.

Cum a fost anul 2022 pentru CEMACON – cel mai mare producător de cărămidă cu capital românesc şi liderul pieţei de blocuri ceramice din Transilvania?

2022 a fost un an complex, cu provocări geostrategice generate de războiul din Ucraina, cu volatilitate în piață, cu o criză a energiei și cu multe proiecte interne în plină implementare sau în curs de demarare. În aceste condiții, CEMACON a reușit să se mențină pe un trend ascendent, înregistrând o cifră de afaceri de 221 milioane lei, în creștere cu 26% față de anul precedent, un rezultat net de 69.8 milioane lei și o rată a profitabilității de top in sector. Am dovedit din nou că realizăm un bun management strategic și avem o capacitate crescută de adaptare și inovare, atuuri în condiții de crize și presiuni externe.

Cum vedeți evoluția pieței în nișa dvs, în România, în următoarele 6-12 luni?

În acest moment, asistăm la o atitudine prudentă din partea consumatorilor pe zona de achiziții de locuințe; a scăzut cererea de credite ipotecare, a crescut rata dobânzii și fiecare își face calcule individuale cu privire la investiții, iar de aici se produce un efect de domino și în piața materialelor de construcții. Ne așteptăm ca din al doilea trimestru proiectele de construcții să revină la un nivel foarte bun; a avut loc o reașezare a volumelor astfel că, după 3-4 ani de penurie de cărămidă, când cererea a fost peste capacitățile de producție, la final de 2022 și început de 2023 am asistat la o echilibrare. De asemenea, mizez pe faptul că se va opta pentru materiale de construcții de calitate, care pot asigura performanța energetică a clădirilor și o punere în operă mai eficientă.

Industria construcțiilor a fost puternic afectată de pandemia COVID-19 şi de războiul din Ucrania. Cum a reușit CEMACON să facă față acestor provocări și care au fost cele mai mari lecții învățate?

Pandemia a adus cu sine și efecte pozitive, construcțiile fiind unul dintre puținele domenii care au explodat în acea perioadă. Războiul a presupus, însă, o criză energetică greu de gestionat la nivel industrial. Totuși, pe noi ne-a ajutat foarte mult faptul că am prioritizat independența energetică a companiei încă de acum câțiva ani. Centrala de cogenerare instalată anul trecut ne asigură până la 64% din energia electrică consumată, compania noastră achiziționând doar diferența de 36% din totalul de consum intern; anul acesta vom demara implementarea proiectului ”CEMACON Green Energy Farm”, proiect ce prevede realizarea unei centrale fotovoltaice cu o putere de aproximativ 1.000 kWp, cu ajutorul căreia va fi acoperit integral consumul de energie electrică pe timpul zilei de la nivelul fabricii Recea.

CEMACON este un jucător important în industria materialelor de construcții. Cum ați reușit să vă diferențiați față de concurenții dvs. și să vă mențineți poziția pe piață?

Cel mai important avantaj competitiv e faptul că asigurăm pentru beneficiarii finali produse de bună calitate și cu performanțe de izolare fonică și termică de top, la prețuri accesibile. Suntem consecvenți în a urma o direcție strategică pe care ne-am asumat-o de câțiva ani, am răspuns rapid și flexibil la nevoile pieței, beneficiem de o bună capitalizare și suntem în continuare susținuți de acționari pentru a ne moderniza și a ne dezvolta. Iar faptul că suntem un jucător de echipă, preocupat ca și partenerii noștri să-și dezvolte afacerile și să creăm împreună un mediu de business sănătos și echilibrat în România, a făcut diferența în câteva momente cheie.

Care a fost produsul vedetă din portofoliul CEMACON care a avut cea mai mare cerere în anul 2022?

Una dintre ”vedetele” anului 2022 este Evoceramic 24 VB, o cărămidă izolantă cu vată bazaltică, cu nut și feder, care poate fi folosită atât la exterior, cât și la interior și care izolează fonic de 2,5 ori mai bine decât cărămida obișnuită cu goluri, având un indice de atenuare acustică RW de 52 dB. Vata bazaltică are proprietăți superioare de izolare fonică, iar prin înlocuirea aerului din blocurile ceramice cu vată bazaltică, zgomotul aerian este absorbit, asigurându-se astfel confortul acustic al clădirii încă din faza de zidărie.

Evoceramic 29 (EC29) este de asemenea unul dintre cele mai căutate blocuri ceramice pe piața internă, pentru că e o cărămidă multifuncțională (în funcție de modul de așezare, peretele se poate zidi pe 29cm, respectiv 24 cm grosime) și asigură o performanță termică îmbunătățită, cu până la 40% mai mare decât a cărămizilor obișnuite.

Care sunt 2-3 proiecte recente la care lucrați sau pe care le-ați finalizat recent și ce soluții tehnice ați folosit?

La nivel de produse avem deja primele soluții integrate de zidărie care să se încadreze în standardele nZEB și vom lansa anul acesta o gamă nouă de produse – plăcuțe klinkerizate de cărămidă aparentă, o gamă care se adresează segmentului estetic al clădirilor și vom fi cu adevărat competitivi pe această nișă de piață.

Ne puteti spune câteva din obiectivele CEMACON pe care le implementaţi în această perioadă?

Anul acesta suntem focusați pe lansarea acestei fabrici de plăcuțe klinkerizate de cărămidă aparentă, o investiție de peste 13 milioane de euro, și pe achiziția unei unități de producție blocuri ceramice în județul Bihor.

În paralel, facem și alte planuri de dezvoltare și eficientizare și vom demara implementarea proiectului ”CEMACON Green Energy Farm”, proiect ce prevede realizarea unei centrale fotovoltaice cu o putere de aproximativ 1.000 kWp, cu ajutorul căreia va fi acoperit integral consumul de energie electrică pe timpul zilei de la nivelul fabricii Recea.

Pentru final am păstrat o curiozitate. Ce face d-l Daniel Şologon în timpul liber, atunci când nu e în poziţia de CEO al companiei CEMACON?

Sunt pasionat de viață și mă bucur de orice ocazie de a descoperi, de a mă juca, de a mă mișca, de a fi împreună cu familia și oamenii dragi. Natura, sportul, muzica, istoria sunt doar câteva din bucuriile vieții. La temelie stau familia, soția și cei 5 copii, și viața spirituală.