//Mișcări semnificative de tasare și ridicare înregistrate în mai multe cartiere din București

Mișcări semnificative de tasare și ridicare înregistrate în mai multe cartiere din București

Mai multe cartiere din zone precum Republica, Militari, Berceni sau Colentina se deplasează și cu câteva zeci de milimetri anual, conform Sixense România.

Mai multe zone importante din București, precum cele din apropierea lacurilor, a râului Dâmbovița  și cartiere rezidențiale nou construite, prezintă mișcări semnificative de tasare și ridicare, potrivit unei analize în profunzime din satelit realizate de Sixense România în perioada 2017-2020.

Cu ajutorul tehnologiei InSar (Interferometric Synthetic Aperture Radar) , care detectează din satelit cu precizie milimetrică deplasările pe verticală ale structurilor și ale pamântului, Sixense România a identificat cele mai sensibile zone din București. Printre acestea se numără: zona Calea Giulești, zona Republica – Titan Sud, zonele din jurul lacurilor Colentina, Fundeni, Lacul Morii și zone importante din apropierea Râului Dâmbovița (Splaiul Unirii, Splaiul Independenței).

Mai mult, în analiză sunt menționate mișcări semnificative și pe anumite străzi din cartierele Eroilor, Lujerului, Pipera – Barbu Vacarescu, Dristor, Marasesti, Berceni. Din cauza mișcărilor de tasare și ridicare din aceste zone, sunt afectate și o serie de proiecte de infrastructură cum ar fi stadioane, poduri, guri de metrou sau școli.

„Cauzele care duc la mișcările și instabilitatea anumitor zone și clădiri din București sunt diverse și trebuie cercetate în profunzime: ele pot varia de la natura pamântului din apropierea lacurilor până la șantiere care au loc în proximitatea zonelor afectate. Este normal ca o clădire să se taseze cu câțiva milimetri pe an, de exemplu; atunci când sesizăm însă valori mai mari de atât sau chiar tasări diferențiale în cadrul aceleiași structuri, este important ca autoritățile, asociațiile de proprietari, dezvoltatorii și toți factorii decidenți – să fie conștienți de ele și să actioneze în consecință”, a comentat Mariana Garștea, CEO Sixense Romania.   

Valorile maxime înregistrate în perioada analizată ating până la -55 milimetri în ceea ce privește tasarea și 45 milimetri în ceea ce privește ridicarea masivului de teren.

Tehnologia utilizată

Studiul de față reprezintă „cea mai complexă analiză posibilă pe patrimoniul deja existent și este realizat în baza singurei tehnologii care poate accesa retroactiv informații despre mișcările pământului și ale patrimoniului existent, prin suprapunerea imaginilor din satelit”.  Acesta a fost realizat pe întreaga suprafață a Bucureștiului (436,8 kilometri patrati) prin măsurarea a peste 1.292.000 de puncte și captarea a 118 imagini (cu ajutorul satelitului Sentinel-1) în perioada 18 ianuarie 2017 – 04 decembrie 2020.

„Ideea studiului a venit din dorința noastră de a avea o imagine globală asupra sănătății mediului construit din București, de a extinde nivelul de informații disponibile public în acest sens și de a oferi o înțelegere mai bună a fenomenelor care pot să afecteze pe termen lung patrimoniul construit. Prin natura a ceea ce facem, prin mixul integrat de tehnologii și expertiză pe care îl oferim și prin poziția Sixense Group de lider mondial în domeniu, ne preocupă nu doar să observăm aceste lucruri, ci și să fim parte din soluție, deci să contribuim la decizii informate bazate pe date precise. InSAR este una dintre tehnologiile care ne ajută cel mai mult în acest sens, dar este numai primul pas și o modalitate importantă de a trage un semnal de alarmă. Apoi, este nevoie să monitorizăm continuu zonele sensibile identificate”, a explicat Mariana Garștea. 

Riscurile mișcărilor de tasare și ridicare

În urma nedetectării la timp sau a lipsei de intervenție, aceste mișcări pot duce la surpări sau alunecări de teren, care se pot finaliza cu pierderi materiale și umane.  „Atunci când se decide construcția unei autostrăzi, a unui tunel sau a unui pod, se apelează în general la acest tip de studiu istoric încă din etapa de pre-fezabilitate sau fezabilitate, pentru că vrem să identificăm toate zonele vulnerabile de pe viitorul traseu. In cazul proiectelor de infrastructură, nedetectarea la timp a acestora și lipsa de intervenție proactivă pot să ducă la complicații grave în timp, cum ar fi surpări sau alunecări de teren, cu pierderi materiale și umane”, a concluzionat Mariana Garștea.

Sixense România oferă tehnologii de instrumentare și monitorizare a riscurilor structurale și geotehnice asociate șantierelor, precum și inginerie specializată pentru diagnosticarea, protecția și întreținerea activelor (asset management) și platforme informatice digitale. Compania este parte din Sixense Group, lider mondial în domeniu, și este prezentă în România din 2009.