Pe lângă factorii economici, munca de acasă poate avea și implicații climatice. Un calculator dezvoltat de Watershed Technology Inc. arată cum trecerea la munca remote sau hibrid ar putea reduce emisiile globale de carbon ale unei companii – dar în detrimentul creșterii amprentelor angajaților.
„Mulți oameni cred că o alegere bună din punct de vedere climatic este aceea de a menține cât mai mulți oameni care lucrează la distanță cât mai mult timp posibil. Realitatea este mai complicată. Munca la distanță schimbă emisiile de carbon: emisiile din energie și alimente există încă, dar la casele angajaților”, scrie site-ul Watershed.
Companii precum Microsoft Corp., Facebook Inc. și Google Alphabet Inc. s-au angajat să devină neutre din punctul de vedere al emisiilor de carbon până în 2050. Dar în mod tradițional, astfel de promisiuni din partea companiilor acoperă doar propriile spații de birouri, nu și casele angajaților lor. Instrumentul gratuit furnizat de Watershed arată că o decizie luată la nivel de companie cu privire la adoptarea mai multor elemente ale telecomunicațiilor poate afecta locul și modul în care trăiesc oamenii și, prin urmare, cantitatea de carbon pe care o produc, spune Taylor Francis, cofondator și președinte al Watershed.
Este intuituv faptul că scăderea timpului la birou și, prin urmare, naveta zilnică, va reduce amprenta de carbon a unei companii. Timpul mediu de deplasare dus-întors în SUA este de aproximativ o oră; pentru cei care conduc singuri la muncă, ca marea majoritate a americanilor, aceasta echivalează cu aproape 3,2 tone de carbon pe an de persoană. Global Workplace Analytics a estimat anterior că, dacă toți rezidenții americani care ar putea și doresc să lucreze de acasă, ar începe să facă acest lucru timp de jumătate de săptămână, „ar avea echivalentul cu gaze cu efect de seră al scoaterii întregii forțe de muncă din statul New York”.
De exemplu, un birou din San Francisco de 2.000 de angajați care trece la un model hibrid de trei zile la birou va reduce emisiile de carbon cu 13%. Totuși, în funcție de alți factori, inclusiv dacă și unde se mută angajații la distanță, aceste economii de carbon sunt mai puțin garantate. O echipă descentralizată ar putea duce la mai multe călătorii trimestriale pentru ca angajații să se întâlnească față în față, de exemplu, ceea ce ar putea crește numărul mediu de zboruri cu avionul de care compania este responsabilă. Astfel, economiile de carbon realizate prin alte metode devin irelevante (cinci zboruri pe an pentru 2.000 de angajați pot adăuga până la 8.800 de tone de CO2, conform calculatorului Watershed). În timp ce o companie poate furniza energie verde pentru birou, în cazul muncii de acasă această caracteristică nu poate fi controlată.
Și în măsura în care munca la distanță declanșează un „exod urban” către cartierele suburbane din zonele periferice, care au emisii mai mari de carbon, ar putea exista și alte implicații climatice pe termen lung. „Dacă această lume a muncii remote încurajează mai mulți oameni să meargă din nucleul urban și în suburbii, ar putea părea că emisiile pentru companie scad, deoarece navetele scad”, spune Francis. „Dar efectivul total de carbon din lume crește”.
Luați același birou din San Francisco drept exemplu, unde o forță de muncă care este împărțită în mod egal între rezidenții urbani și suburbani lucrează la birou trei zile pe săptămână. Dacă un sfert mai mulți angajați se mută din centrul urban în suburbii, emisiile la locul de muncă vor scădea în continuare, dar doar cu 7%. Între timp, emisiile totale ar fi cu 4% mai mari decât înainte ca acești lucrători să se mute. O forță de muncă complet suburbană care se deplasează la birou două zile pe săptămână ar putea lăsa neschimbate emisiile la locul de muncă, iar emisiile globale sunt cu 9% mai mari.
Compania de analiză a datelor ENGIE Impact a sugerat că, dacă naveta auto este starea actuală pentru angajații de la un anumit birou, „o reducere a navetei este cea mai fiabilă modalitate de a reduce carbonul – chiar și după luarea în considerare a potențialului de creștere a consumului de energie într-un context de muncă remote”.
Munca remote poate fi o soluție ecologică, dar necesită o conștientizare climatică atât de la angajator, cât și de la angajat. „Limitați zborurile pe distanțe lungi pentru întâlnirile la nivelul întregii companii și oferiți subvenții mai bune pentru transportul public decât pentru parcare”, sugerează Francis.