//Ce metode implementează țările scandinave pentru construcția cu emisii zero de carbon?

Ce metode implementează țările scandinave pentru construcția cu emisii zero de carbon?

Silențios, curat și verde nu sunt cuvinte pe care le-ați folosi de obicei pentru a descrie un șantier. Dar șantierul de la Olav Vs Gate, una dintre cele mai aglomerate străzi din inima capitalei Norvegiei, Oslo, a fost special. Într-o premieră de acest gen în lume, toate utilajele folosite au fost electrice.

Lucrările au început pe șantier în septembrie 2019, transformând ceea ce a fost odată o zonă agitată pentru taxiurile orașului într-o nouă zonă pietonală. Este posibil ca localnicii să fi fost sceptici cu privire la ceea ce părea a fi doar un alt șantier incomod, dar în scurt timp a fost clar că șantierul era unul diferit. Acesta a fost un proiect pilot pentru primul șantier urban cu emisii zero din lume.

„Când am vizitat șantierul cu emisii zero, am fost extrem de impresionat”, spune Mark Preston Aragonès, consilier politic la ONG-ul de mediu Bellona. „Mă uitam la aceste excavatoare mari pe care le asociați în general cu fum și zgomot, dar pe acest șantier nu se putea face diferența dintre momentele când aceste era pornit sau oprit. A fost cu adevărat impresionant să vezi mașini atât de mari care fac un zgomot atât de mic”, a adăugat acesta.

Oslo vrea să fie lider mondial în decarbonizarea industriei construcțiilor

Utilizarea echipamentelor electrice în locul motoarelor diesel tradiționale a însemnat că toată lumea din vecinătate a observat o reducere a zgomotului ambiental și a poluării. „Am observat că magazinele își țineau ușile deschise spre stradă, chiar și atunci când se desfășurau lucrări de construcție chiar afară pe trotuar”, spune Philip Mortensen, consilier senior la Climate Agency a orașului Oslo. „Muncitorii au raportat, de asemenea, o comunicare mult mai bună pe șantier, datorită nivelurilor mai mici de zgomot și că, în consecință, mediul de lucru se simțea mai sigur”.

În total, prin folosirea utilajelor de construcție electrice, proiectul pilot Olav Vs Gate a reușit să economisească 35.000 de litri de motorină și echivalentul a 92.500 kg de CO2, comparativ cu utilizarea mașinilor obișnuite. Este echivalentul scoaterii a 20 de mașini din trafic timp de un an.

Norvegia are avantajul rar al unei rețele de energie electrică cu 98% energie regenerabilă, majoritatea provenită din energie hidroenergetică, fiind un teren de testare ideal pentru șantiere cu emisii zero

Orașul dorește acum ca toate șantierele municipale să aibă zero emisii până în 2025 și toate lucrările de construcții, publice sau private, să aibă emisii zero, până în 2030. Alte șase orașe mari din Norvegia s-au angajat, de asemenea, recent în atingerea acelorași obiective ca Oslo. Norvegia are avantajul rar al unei rețele electrice cu 98% energie regenerabilă, ceea ce face din țară un teren de testare ideal pentru șantiere cu emisii zero.

Cu toate acestea, proiectul pilot de la Olav Vs Gate este o declarație care arată industriei că un șantier fără emisii este realizabil și va fi, conform Oslo, viitorul standard. Pentru a avansa lucrurile, orașul Oslo și-a folosit puterea de cumpărare ca instrument strategic. Din 2019, licitațiile publice pentru lucrări de construcții, de exemplu drumuri, școli, grădinițe, conducte de apă și canalizare, au fost atribuite celor care construiesc cu utilaje cu emisii zero.

Oslo a fost urmat rapid de Copenhaga și Helsinki, care au avut de asemenea șantiere cu emisii zero. Cu toate acestea, exemplul este destul de greu de urmat. „Mașinile ar putea fi prohibitiv de scumpe pentru unele orașe din punct de vedere al costului capitalului inițial”, spune Aragonès. „Acest lucru se datorează faptului că o mașină electrică poate fi de două ori mai scumpă decât o mașină diesel”.

Totuși, Aragonès spune că echipamentul mai scump poate da roade. „Nu trebuie să plătiți motorina”, spune el, iar electricitatea necesară este mult mai ieftină. „Deci, deși trebuie să cheltuiți mult mai mult în avans, în cele dim urmă economisiți în timpul operațiunii”. Mașinile electrice oferă și alte avantaje, cum ar fi posibilitatea de a lucra mai târziu în noapte sau mai devreme dimineața, deoarece generează mai puțin zgomot, ceea ce, la rândul său, poate ajuta la recuperarea banilor.

În plus față de costurile echipamentelor, un alt obstacol este asigurarea unei alimentări constante cu energiei pentru funcționarea mașinilor electrice. „Este o provocare clară pentru unele orașe să obțină cantitatea adecvată de energie pentru mașinile electrice”, spune Aragonès. Aceta susține că este realizabil cu un pic de creativitate, dar în cele din urmă va fi nevoie de unele schimbări în industrie. „Dacă doriți să fiți conectat la rețea, va trebui să extrageți o cantitate mare de energie. De asemenea, puteți să aveți un fel de recipient pentru baterii pe care îl încărcați în altă parte și apoi continuați să le comutați astfel încât să vă puteți alimenta continuu mașinile”.

Un astfel de sistem de baterii care a fost testat recent în Hong Kong se numește Ampd Enertainer. Este un sistem de baterii avansat, compact, care poate înlocui generatoarele diesel care alimentează în prezent construcțiile.

Pentru fondatorii Ampd Energy, obiectivul este de a furniza infrastructura pentru electrificarea industriei construcțiilor. În prezent, Enertainer este utilizat de 18 dintre cei mai mari dezvoltatori de construcții și proprietăți din Hong Kong. De obicei, aceștia alimentează macarale, palanuri și orice alt echipament de construcție care utilizează electricitate. Producătorii Enertainer spun că poate reduce emisiile de carbon cu 85% . De asemenea, acesta generează doar 1/30 din poluarea fonică a unui generator diesel.

„Generatoarele diesel tind să fie pornite tot timpul, dar nu sunt utilizate în mod eficient tot timpul”, spune Julian de Jonquieres, directorul operațional al Ampd Energy. „Deci, există o mulțime de emisii care sunt generate în acea perioadă în care nu se produce de fapt energie. Bateriile sunt mult mai eficiente la manipularea acestui lucru. Când nu funcționează, nu funcționează. Când aveți nevoie de energie puteți obține puterea aproape instantaneu. Deci, veți obține mari economii”.

Sino Group, unul dintre cei mai mari dezvoltatori din Hong Kong, a folosit Ampd Enertainer. Pe lângă economiile de carbon, unitatea a furnizat o mulțime de date utile, spune Andrew Young, director asociat la Sino Group. „Putem conecta o mulțime de senzori Internet of Things pe site la această unitate”, spune Young. „Ne permite să monitorizăm în timp real starea echipamentului. Acest lucru oferă tuturor un mijloc de a obține informații și date și putem accelera procesul de luare a deciziilor prin aceste date, ceea ce poate îmbunătăți în cele din urmă eficiența operațională a procesului de construcție”.

Oslo este dovada faptului că este posibilă construcția cu emisii zero

O altă inovație care urmărește creșterea eficienței și reducerea deșeurilor este construcția modulară. Acest proces presupune ca o clădire sau părți ale acesteia să fie construite în afara amplasamentului, ceea ce aduce avantaje. În Danemarca și țările nordice, având în vedere că sunt situate în partea de nord a Europei cu lumină naturală limitată în lunile de iarnă, constructorii nu au prea mult timp pe teren. În schimb, multe dintre clădiri folosesc o mulțime de elemente prefabricate. Aceasta este o tendință care reduce de fapt deșeurile.

„Când vine vorba de construcție modulară, siguranță, productivitatea și impactul pozitiv asupra mediului sunt elemente importante”, spune Jochen Teizer, profesor asociat în departamentul de inginerie civilă și arhitecturală de la Universitatea Aarhus.

Dar, deși inovațiile precum electrificarea, digitalizarea și construcția modulară ajută industria să se decarbonizeze și să reducă deșeurile, ele nu funcționează întotdeauna în același timp. „Industria construcțiilor are o mulțime de părți interesate implicate în proiecte. Cred că aceasta este una dintre provocările pe care le avem”, spune Teizer. „De la arhitecți, subcontractanți la antreprenori generali, se întâmplă o mulțime de ineficiențe de comunicare, unde oamenii proiectează un proiect într-un fel, dar apoi se execută într-un mod diferit. Cred că va dura o generație pentru a vedea schimbarea”.

Deși lent, se fac progrese. Bazându-se pe succesul primului șantier de construcții urbane cu emisii zero, orașul Oslo se așteaptă ca în jur de 10-20 de noi proiecte lansate anul acesta să utilizeze echipamente cu emisii zero, cum ar fi excavatoare, camioane și platforme de foraj.

În plus, obiectivul Oslo ca toate șantierele de construcții să fie cu emisii zero până în 2025 a trimis un semnal puternic, iar multe companii de construcții fac planuri pentru această tranziție. Producătorii de echipamente pentru construcții încep să producă mai multe mașini electrice.

Între timp, Cities Climate Leadership Group (C40) a lansat Clean Construction Declaration – care include, printre alte angajamente, angajamentul de a reduce emisiile de pe șantierele de construcții. Declarația solicită achiziționarea și, când este posibil, utilizarea numai a mașinilor de construcții cu emisii zero începând cu 2025. În prezent, aproximativ 40 de orașe din întreaga lume s-au înscris la declarație, printre care Oslo, Budapesta și chiar orașe mari din afara Europei, cum ar fi Los Angeles și Mexico City.

„Oslo este dovada faptului că este posibilă construcția cu emisii zero”, spune Mortensen. „Aici, la Climate Agency, vedem interesul din ce în ce mai mare din diferite orașe la nivel internațional pentru munca noastră. Mai ales din orașele dense, unde mulți ar beneficia de o astfel de construcție”.

Sursă articol: bbc.com