In Statele Unite ale Americii, folosirea dronelor in scopuri comerciale este tot mai raspandita. In ultimii doi ani, un milion de noi piloti de drone s-au inregistrat la Autoritatea Federala Aeronautica, iar expertii estimeaza ca pana in 2020, numarul dronelor sa atinga sapte milioane.
Un studiu privind piata vanzarilor de drone intocmit in 2017, arata ca sectorul constructiilor (design, inspectie si monitorizare) este in primele trei din punctul de vedere al folosirii dronelor in scopuri comerciale, alaturi de fotografia aeriana, cartografiere si sisteme de informatie geografica.
Se estimeaza ca numarul companiilor de constructii care folosesc drone va continua sa creasca, deoarece astfel creste valoarea afacerii, si sunt asigurate alte avantaje competitive pentru aceste firme.
Se poate observa de asemenea, ca multe companii de constructii si proiectari sunt mult mai avansate in domeniul folosirii dronelor, decat firmele de aceeasi marime din alte domenii. Unele companii mari au angajat deja cateva zeci de piloti de drone, pentru a maximiza colectarea de date, in cadrul fiecare parti a procesului tehnologic, de la marketing la design, proiectare si inspectie la fata locului.
Firmele de constructii de toate categoriile includ drone in tehnologia lor, sau chiar inlocuiesc vechile proceduri cu tehnologie care se bazeaza pe folosirea unor drone. Recent a fost depasit un alt obstacol care pana acum incetinea folosirea dronelor, prin introducerea sistemului de autorizare si notificare asupra zborurilor la joasa altitudine, (LAANC) de catre Autoritatea Aeronautica Federala (AAF).
Inainte de introducerea acestui sistem, operatorii dronelor trebuiau sa obtina autorizatie de zbor in spatiu aerian reglementat, pentru a respecta normele si reglementarile aeronautice. Acest lucru era un dezavantaj major, deoarece majoritatea oraselor au o mare parte a spatiului aerian reglementat. Pentru multe companii de constructii, cum ar fi Hensel Phelps, obtinerea unei autorizatii de zbor insemna o posibila amanare de cateva luni a posibilitatii de a ridica o drona deasupra zonei pe care firma voia sa o inspecteze, sau sa construiasca.
Dar, odata cu introducerea sistemului LAANC toamna trecuta, operatorii pot acum folosi drone in zonele si la plafoanele de zbor aprobate deja dinainte, langa patruzeci si noua de aeroporturi, fara sa mai piarda timpul cu proceduri de autorizare anevoioase si cronofage.
Expertii considera ca sistemul LAANC va spori si mai mult folosirea dronelor in constructii si proiectari, pentru a respecta termenele unor lucrari complicate si posibil bugetofage. Cu ajutorul sistemul LAANC, tot mai multe companii pot folosi dronele pentru a reproiecta industria de construtii, in cadrul unei executii mai rapide, mai ieftine si mai sigure a lucrarilor, avand in acelasi timp si un nou flux de venituri.
In ajutorul designerilor, inginerilor si contractorilor.
Dronele au devenit o componenta esentiala a sistemului de design si constructii virtuale (VDC), oferindu-le arhitectilor si proiectantilor metode noi si eficiente de a analiza elemente structurale ale constructiilor, incepand de la baza.
Folosirea dronelor pentru a lua imagini de la fata locului, este doar unul dintre multele moduri in care o firma de constructii poate beneficia de pe urma lor.
Proiectarea, designul arhitectural si constructia unei cladiri, necesita colectarea unor date corecte. Datele brute colectate cu ajutorul dronelor, ajuta designerii sa creeze modele tridimensionale si harti care sa poata fi vandute altor firme. Aceasta este inca o unealta din apanajul celor care prospecteaza, adaugandu-se metodelor traditionale de prospectie.
Designerii pot crea modele informatice ale constructiei (BIM) si pot recrea tridimensional un spatiu, strat cu strat, folosind observatiile obtinute cu ajutorul dronelor. Astfel, clientii pot vedea modul in care progreseaza proiectul, dar se pot identifica mai usor si eventualele probleme de design.
Reducerea riscurilor
Pana acum, sarcinile de explorare si design, necesitau avioane, macarale sau elicoptere, precum si un personal specializat. Dronele fac aceste servicii mult mai competitive, si colecteaza datele intr-un mod mai sigur, fara riscuri, fiind o prioritate pentru firmele de constructii.
Siguranta la locul de munca este foarte importanta pentru firma PBS Engineering and Environmental Inc, care asigura igiena industriala si arhitecturala, si servicii de proiectare si explorare in partea de nord-vest a oceanului Pacific. Proiectele firmei implica deseori zone periculoase, asa ca firma a creat un program bazat pe drone pentru a colecta mai bine datele, si pentru eliminarea riscurilor la care ar putea fi expusi muncitorii.
In acest an, firma PBS a obtinut un cotract pentru cartografierea unui drum de-a lungul raului Snake, in statul Wahington, iar constructia acestui drum pe un teren stancos, poate necesita unele exacavari.
In loc sa foloseasca un sistem traditional LiDAR, compania a ales sa exploreze terenul cu niste drone, pentru a evita riscurile ca muncitorii sa cada de la inaltime, sau prabusirea stancilor peste ei. Derick Westboy, directorul programului pentru vehicule fara pilot la firma PBS: “Proiectul a fost foarte eficient. Munca de teren ne-a luat doar cateva ore, si a necesitat doar trei angajati, un pilot si doi lucratori. Si partea cea mai importanta este ca nimeni nu a treuit sa se catere pe stanci, evitand astfel riscul unor alunecari de teren, care ar fi putut rani personalul prezent pe teren. Folosind drone, am evitat riscurile pentru oamenii prezenti intr-o zona periculoasa.”
Alte utilizari ale dronelor in constructii:
Explorarea, cartografierea si masurile de siguranta, nu sunt singurele scopuri in care dronele sunt folosite in redefinirea proiectelor de constructii. In continuare prezentam alte cateva modalitati in care dronele pot functiona pe santiere.
Progresia muncii: folosim drone pentru a lua in fiecare saptamana imagini ale constructiei, si le grupam pe toate intr-un filmulet. Aceasta ajuta la coordonarea logistica intre diferitele parti implicate, in timp ce poate oferi si rapoarte catre actionarii firmei. Multi clienti ai firmelor de constructii, sunt dispusi sa plateasca pentru a vedea mai usor progresele inregistrate pe santier.
Vizualizare prin infrarosii (FLIR): dronele echipate cu senzori FLIR pot detecta caldura din circuitele electrice defecte, pierderile de energie, sau izolatiile defectuoase.
Imagerie termica: imageria termala este folosita de mult, dar mai recent s-a putut atasa un senzor termal pe o drona. Posibilitatea de a vedea imagini termice aeriene, fara a trebui sa inchiriezi un elicopter, reduce mult costurile, si asigura un program mai flexibil. Acest tip de drone poate indeplini multe sarcini pe un santier: detecteaza caldura, lipsa izolatiei termice sau infiltratiile.
Dezvoltarea afacerilor, si eforturi de marketing
Fotografia aeriana este folosita mai ales de echipele executive si de marketing. Informatiile obtinute de drone pot contribui la imbunatatirea sigurantei, eficientei si acuratetii executiei proiectului. Pe partea de marketing, fotografiile si filmarile aeriene sunt foarte des folosite de companiile imobiliare.
In loc sa inchirieze macarale sau elicoptere, multe firme folosesc drone si piloti bine antrenati, pentru a le arata clientilor privelistea pe care o pot vedea dintr-un birou, chiar inainte ca acesta sa fie construit.
Cu ajutorul unei drone, se pot face filmari din unghiuri neobisnuite, se poate prezenta o perspectiva aeriana, si alte imagini care altfel nu ar fi putut fi vazute. Acesta constituie un avantaj pentru promovarea produselor si serviciilor firmei respective.
Dronele produc plus-valoare doar atunci cand zboara. Deci, odata ce o firma a investit in drone, este bine sa ia in considerare cat mai multe aplicatii pentru a putea maximiza profiturile.
Riscurile folosirii dronelor in constructii
Pe buna dreptate, dronele sunt folosite des in constructii. Dronele cresc viteza si eficienta sarcinilor de explorare, inspectie, cartografiere, monitorizare a constructiilor. De asemenea, pot ajuta firmele sa faca progrese in ceea ce priveste securitatea muncii pe santiere.
Potrivit statisticilor, caderile de la inaltime sunt o mare problema in sectorul de constructii, constituind cam o treime din totalul mortilor accidentale in anul 2017. Dronele salveaza vietile muncitorilor, deoarece acestia nu mai trebuie sa urce personal pentru a inspecta zonele inalte si periculoase.
Dar, cu toate ca firmele, subcontractorii si actionarii firmelor doresc sa foloseasca vehicule aeriene fara pilot, trebuie sa fie atenti si la riscurile pe care acestea le implica. Chiar daca aceste drone sunt mult mai usoare decat alte utilaje folosite in constructii, riscurile sunt foarte reale.
Statistic vorbind, mai multe vehicule aeriene fara pilot (in engleza UAS) inseamna un risc mai mare de accidente si incalcari ale regulamentelor. Industria de constructii a inregistrat deja prabusirea unei drone pe un santier. In 2018, un pilot a lovit o macara cu drona pe care o manevra.
Pe masura ce numarul de zboruri creste, pot interveni evenimente neasteptate. In luna martie, in Forest Park, Georgia, Statele Unite, un barbat s-a electrocutat incercand sa deblocheze o drona prinsa intr-un copac. Se poate prevedea foarte usor o situatie similara pe un santier, unde dronele pot atinge cabluri electrice, sau alte zone periculoase
In concluzie, accidentele pot aparea oricand, iar pentru companiile de constructii care au politici stricte in ceea ce priveste siguranta circuitelor electrice,conductelor de gaze, sapaturilor si altor astfel de elemente, accidentele nu sunt o noutate. Dar prezenta dronelor, inseamna un risc in plus in spatiul aerian de deasupra santierelor, risc ce trebuie controlat. Realizarea acestui obiectiv inseamna concentrarea pe doua directii: mai intai, contractorii trebuie sa ia in calcul, si sa diminueze toate riscurile potentiale reprezentate de zborul dronelor deasupra locului constructiei. In al doilea rand, firmele treuie sa elaboreze proceduri care sa previna orice zbor neplanificat al dronelor, indiferent de cine sunt pilotate, pe deasupra santierului.
Autor: Leonard Manoli