//Autostrăzi noi în România: 197 de kilometri în perspectivă în 2024

Autostrăzi noi în România: 197 de kilometri în perspectivă în 2024

În anul 2024, există perspective semnificative pentru începerea lucrărilor efective la aproximativ 197 de kilometri noi de autostradă în România. Aceste tronsoane au trecut prin procedurile și contractările necesare cu câțiva ani în urmă și, cu greutate în unele cazuri, au ajuns în etapa în care utilajele vor intra în șantier.

Pe Autostrada Bucureștiului A0, loturile întârziate și bucata cu tuneluri dintre Margina și Holdea sunt printre cele mai importante. În 2024, se așteaptă ca lucrările să înceapă pe A0 Nord, Lotul 1, unde contractul de 815 milioane de lei a fost semnat în septembrie 2023. A0 Nord, Lotul 3, cunoscută ca „prima autostradă chinezească,” cu contract semnat în martie 2023, ar putea începe lucrările în 2024, cu accent pe nodul rutier A0 cu DN2.

Secțiunile autostrăzii A0 Nord

Pe Autostrada A1 Sibiu – Pitești, Lotul 2 și Lotul 3 au contracte semnate cu constructorii turc și italian, respectiv. Deși termenul pentru proiectul tehnic al Lotului 2 este octombrie 2024, există speranțe că lucrările parțiale ar putea începe în 2024. Lotul 3, cu un contract semnat în august 2022, ar putea vedea și el lucrări începute în 2024, dar cu un termen de execuție extins de 45 de luni din cauza complexității sale.

Secțiunile autostrăzii A1 Sibiu – Pitești

Pe A1 Margina – Holdea, unde există o „gaură” în autostradă de la Sibiu la Nădlac, contractul de 1,8 miliarde de lei a fost semnat în octombrie 2022. Cu toate acestea, proiectul tehnic pentru zona de tuneluri nu este încă finalizat, și lucrările parțiale ar putea începe în 2024.

Alte proiecte includ A3 Suplacu de Barcău – Chiribiș și A3 Chiribiș – Biharia, cu posibilitatea demarării lucrărilor în 2024. În Moldova, A7 Ploiești – Buzău, Lotul 3, are un contract semnat în noiembrie, iar lucrările ar putea începe după emiterea Ordinului de Începere a Lucrărilor. A8 Leghin (Tg. Neamț) – Moțca, cu un contract semnat în septembrie 2023, ar putea vedea primul șantier deschis al Autostrăzii „Unirii” A8 în 2024, după emiterea Ordinului de Începere a Lucrărilor.

Datele privind autostrăzile din România Kilometri actuali de autostradă și drum expres în funcțiune în România până la sfârșitul anului 2023:

  • A0: DN1 – A3 – 10 km
  • A0: DN5 – DN6 – 10 km
  • A1: București-Pitești – 110 km
  • A1: Boița-Sibiu-Sebeș-Deva-Holdea – 188,17 km
  • A1: Margina-Timișoara-Arad-Nădlac – 160 km
  • A2: București-Cernavodă-Medgidia-Constanța – 203 km
  • A3: București-Ploiești – 62,8 km
  • A3: Râșnov – Cristian – 6,3 km
  • A3: Târgu Mureș – Nădășelu – 113 km
  • A3: Nușfalău – Suplacu de Barcău: 13,55 km
  • A3: Biharia – Borș – 5,3 km
  • A4: Centura Constanța – 22,2 km
  • A6: A1 – Centura Lugoj – 11,4 km
  • A7: VO Bacău – 16 km
  • A10: Sebeș – Turda – 70 km
  • A11: Parte din Centura Arad – 2 km
  • DEx 12 Balș – Slatina – Colonești – 71,6 km

TOTAL KM REALI ÎN EXPLOATARE: 1075,5 km

Evoluția kilometrilor de autostradă deschiși circulației în ultimii ani în România

  • 2004 – 97,2 km
  • 2007 – 50,7 km
  • 2009 – 42 km
  • 2010 – 28 km
  • 2011 – 57 km
  • 2012 – 139 km
  • 2013 – 108 km
  • 2014 – 28,2 km*
  • 2015 – 46,6 km
  • 2016 – 22,1 km*
  • 2017 – 15 km
  • 2018 – 55,4 km
  • 2019 – 42 km
  • 2020 – 60,6 km
  • 2021 – 33,5 km
  • 2022 – 53,02 km
  • 2023 – 81 km

*Lotul 3 Cunța – Săliște din A1 Sibiu – Orăștie – 22,11 km – a fost deschis inițial în noiembrie 2014, dar a fost închis în 2015 pentru reparații capitale pe o bucată. Întreg lotul a fost redeschis definitiv în octombrie 2016.

România și alte țări în ceea ce privește autostrăzile:

  • România (suprafață: 238,400 kmp) – aproximativ 1.075 km
  • Bulgaria (suprafață 111,000 kmp) – aproximativ 870 km
  • Ungaria (suprafață: 93,030 kmp) – aproximativ 1.900 km
  • Polonia (suprafață: 312,680 kmp) – aproximativ 5.000 km
  • Serbia (suprafață: 88,360 kmp) – aproximativ 1.000 km

SURSA ARTICOL