Primarul Parisului, Anne Hidalgo, a dat undă verde unei transformări dramatice a celui mai faimos bulevard din capitala Franței, Champs Elysées. Promițând transformarea bulevardului de 2,3 kilometri de la Place de La Concorde la Arcul de Triumf într-o „grădină extraordinară”, planul orașului de 305 milioane de dolari, prevăzut de arhitecții de la PCA-Stream, va reduce la jumătate spațiul alocat pentru mașini, va crește considerabil spațiile acoperite de copaci din zonă și va încuraja dezvoltarea mai multor magazine mici de-a lungul bulevardului.
Proiectul, denumit „Re-Enchanting the Champs Elysées” urmează să fie finalizat până în 2030. În timp ce bulevardul încă își păstrează în mare măsură eticheta internațională ca „cel mai frumos bulevard din lume”, reputația Champs Elysées în rândul parizienilor a scăzut în ultimii ani. În ciuda clădirilor sale mărețe și a priveliștilor dramatice, bulevardul a fost criticat pe scară largă în Franța pentru că este poluat, aglomerat și scump.
Un sondaj din 2019 a constatat că 30% dintre parizieni nu au fost de acord cu eticheta „cel mai frumos bulevard” – o proporție care a crescut cu cât respondenții au început să trăiască mai aproape de bulevard. Chiar și orașul, în propunerile sale de renovare, a recunoscut că strada este în prezent cunoscută drept un punct de asamblare pentru „marile lanțuri internaționale”.
Majoritatea orașelor mari au un hub comercial insipid, dar popular, cu o funcție similară – Times Square în New York sau Leidseplein în Amsterdam. Cu toate acestea, o problemă specifică a Champs Elysées este aceea că este extravagant și prea scump pentru a fi cu adevărat accesibil.
Drept urmare, localnicii stau departe de această zonă. Investigațiile PCA-Stream asupra fluxurilor de oameni din zonă au constatat că, excluzând persoanele care lucrează pe Champs Elysées, doar 15% dintre pietoni provin din Paris.
Transformarea Champs Elysées: mai mult un monument, mai puțin un mall
Randările actuale arată că trotuarele se vor dubla în lățime, în timp ce benzile auto vor fi reduse la patru – chiar și în jurul Place de L’Étoile, o intersecție care leagă toate bulevardele esențiale pentru circulația nord-vestică a Parisului. Piste de biciclete generoase vor flanca ambele părți, în timp ce vehiculele rămase prezentate în randări (oarecum optimist) se amestecă pașnic cu pietonii, sugerând că va fi introdusă și o reducere a vitezei încă neanunțată. Acest spațiu pietonal va fi umbrit de o linie de copaci, iar pavajul va fi parțial înlăturat pentru a crea o suprafață mai absorbantă.
La capătul estic al bulevardului, la Place de la Corcorde, se va vedea cea mai mare schimbare – o schimbare care, spre deosebire de restul proiectului, ar trebui să fie în vigoare înainte de Jocurile Olimpice din 2024. Ceea ce este acum o vastă suprafață de pietre de pavaj va fi înlocuită cu peluze umbrite de copaci. În cele din urmă, pietonii vor putea merge de la Luvru până la Arcul de Triumf sub umbra copacilor, respirând aer mai curat într-un spațiu verde presărat cu bănci și fântâni.
Afacerile existente de-a lungul bulevardului ar trebui să fie supuse unor schimbări. Cetățenii doresc o „ofertă de retail mai autentică și mai franțuzească”, una care „subliniază arta franceză de a trăi, savoir-faire și gastronomia”. Având în vedere popularitatea străzii în rândul vizitatorilor – și chiriile comerciale ridicate care obligă întreprinderile să aibă o cifră de afaceri mare pentru a supraviețui – această linie directivă ar putea risca să creeze o versiune de parc tematic a culturii franceze care s-ar putea să aibă anumite aspecte negative. Dorința de a face bulevardul mai mult un monument și mai puțin un mall pare totuși un semn promițător.