//Stefan Vayna, Founder & CEO MASTERBUILD: “Castigarea increderii este un proces care presupune constructie de durata si livrarea serviciilor conform asteptarilor clientilor”

Stefan Vayna, Founder & CEO MASTERBUILD: “Castigarea increderii este un proces care presupune constructie de durata si livrarea serviciilor conform asteptarilor clientilor”

Master BUILD este o companie profesionista de constructii, cu reputatie si traditie, fiind activa in domeniul lucrarilor industriale si civile incepand cu anul 2005. Echipa noastra se mandreste cu expertiza si competentele sale, furnizand servicii personalizate pentru o gama variata de constructii industriale, comerciale si rezidentiale, precum si pentru proiecte de renovari. Despre toate aceste proiecte, dar si despre obiectivele setate pentru 2019 am discutat cu dl Stefan Vayna, Founder & CEO MASTERBUILD

Sunteti o prezenta activa pe piata din Romania de 14 ani. Cum au fost acesti 14 ani si cum s-a vazut evolutia pietei prin prisma activitatii prestate?

MASTERBUILD este prezenta pe piata din anul 2005 si a evoluat de la un contractor specializat de servicii de constructii intr-un antreprenor general  cu activitate internationala, specializat pe dezvoltari de uz comercial si  industrial, in principal. In ceea ce priveste rezidentialul, focusul nostru este pe dezvoltare de cladiri si ansambluri de cladiri cu functiune mixta (micro-cities), drept consecinta fireasca a modelului actual de dezvoltare urban in Romania. 

Construim pe intreg teritoriul Romaniei, in Africa, Europa Centrala si in oricare alta zona geografica unde suntem solicitati – iar componenta de extindere internationala a fost o etapa importanta in procesul de dezvoltare a companiei. Atat in Romania cat si pe pietele internationale am reusit sa dezvoltam un portofoliu important de clienti. Construim atat pentru Ambasada Statelor Unite ale Americii sau NSPA – unitatea de Achizitii a NATO, cat si pentru mari clienti comerciali precum SKANSKA, CTP, Auchan, WEBASTO, One United Properties, McDonald`s, ECC, Carrefour, Delamode.

Strategia MASTERBUILD a fost de a ne pozitiona in randul dezvoltatorilor profesionisti comerciali, avand in vedere si valul de investitii straine in Romania de dupa inceputul anilor 2000 care ne-a obligat sa tintim mereu standarde inalte. Ceea ce ne-am dorit a fost sa construim altfel decat se construia la acea data in Romania – la cele mai bune standarde calitative si profesionale, prin procese aliniate modelelor internationale, prin transparenta si o conduita care sa ne pozitioneze in randul marilor companii ale lumii.

A fost si este un drum lung, pe care inca il construim – insa ne bucuram sa afirmam in acest moment ca detinem un portofoliu important de mari clienti care au incredere in noi, ca in ultimii 5 ani suntem prezenti si pe piete externe si ca ne pregatim, in perioada urmatoare, de a lansa si dezvolta proprii si noi parteneriate strategice si achizitii.

În prezent exista o presiune cauzata de salariile din domeniul constructiilor si de lipsa oamenilor. Cum s-a resimtit aceasta criza la nivelul companiei dvs?

MASTERBUILD nu a resimtit atat de acut aceasta presiune. Activand in domeniul “commercial real estate” si raportandu-ne la clienti de o anumita anvergura, am incercat dintotdeauna sa evitam fluctuatiile de angajati si sa ii fidelizam, astfel incat sa putem asigura constanta proiectelor si clientilor nostri.

Vedem cu ochi buni aceste modificari legislative, pentru ca incurajeaza la o mai mare profesionalizare si transparenta a companiilor si la remunerarea corecta a muncii in constructii.  

Care considerati ca ar fi as-ul din maneca ce v-a ajutat sa va dezvoltati si sa fiti parte dintr-o serie de proiecte cu rezonanta?

Seriozitatea profesionala, integritatea, capacitatea de a prevedea si preveni problemele clientilor si agilitatea cu care ne-am adaptat tuturor etapelor de dezvoltare a pietei.

Nu in ultimul rand, parteneriatele si aliantele strategice pe care le-am dezvoltat de-a lungul timpului si principiile foarte sanatoase de business.

Daca de maine ati putea schimba ceva la domeniul constructiilor din tara noastra ce ati schimba si de ce?

Am introduce mai multa reglementare (cu sens si care sa fie in beneficiul unei dezvoltari sanatoase si sustenabile) si am incuraja si accelera investitiile publice – obligatoriu, transparente.

Sunt principalele schimbari de care are nevoie toata piata si nu pot fi decat in beneficial consumatorilor finali – al celor care lucreaza, depoziteaza, fac shopping sau locuiesc in constructiile pe care le dezvoltam noi.

Vorbind de proiecte, cum credeti ca ar arata un top 3 al celor mai reprezentative proiecte ale companiei?

In domeniul retail, in topul proiectelor reprezentative MASTERBUILD se numara o serie de supermarketuri de peste 10.000 mp din tara, in Bucuresti, Targu Mures, Sibiu, Arad, Cluj, Constanta s.a.m.d.

Pe segmentul halelor industriale si al facilitatilor de productie (fabrici,  depozite, cladiri de birouri integrate in facilitati de productie), avem mai multe proiecte de dimensiuni intre 3.000 – 20.0000 mp de care suntem mandri, in industrii care variaza de la automotive, tehnologie, FMCG sau pentru domeniul militar.

Intre proiectele recent finalizate pe acest segment se numara doua complexuri de depozite in doua tari africane, o hala industriala de 13.000 mp la Sibiu si cateva facilitati de productie pentru companii multinationale din vestul tarii.

Pe domeniul cladirilor de birouri, am lucrat de asemenea recent pentru SKANSKA, Skania sau General Leasing.

Ce v-ati propus pentru 2019 si cum planuiti sa va atingeti obiectivele?

Obiectivele principale pentru 2019 sunt ïn continuare extinderea portofoliului local si international pe segmentul de antrepriza generala, cu lucrari de referinta “design & build” care sa genereze valoare adaugata clientilor nostri – fie investitori si dezvoltatori imobiliari, fie beneficiari finali.

Suntem atenti de asemenea pe segmentul de achizitii de companii producatoare de materiale cat si pe oportunitatile de equity partnership sau dezvoltare din piata – pe care le vom anunta la momentul oportun.

Principiul de baza in compania MasterBuild este increderea. Cum reusiti insa sa castigati increderea unui nou potential client?

Castigarea increderii este un proces care presupune constructie de durata si livrarea serviciilor conform asteptarilor clientilor.

Unii dintre clientii nostri au capatat incredere in urma unui ciclu repetat de proiecte dezvoltate impreuna cu MASTERBUILD (asa cum este cazul unor mari dezvoltatori de hale industriale care dezvolta “ïn serie” alaturi de noi), alti clienti au incredere datorita recomandarilor pe care le-au primit despre noi in piata, iar pe clientii noi ii castigam prin comportament si seriozitate de la procesul de ofertare si pana la mentenanta post-receptie.

Din experientele de pana acum, considerati ca se mai pune un accent mare pe pret sau pe calitatea oferita?

Se pune un accent din ce in ce mai mare pe un mix echilibrat intre calitate si pret. Daca, intr-adevar, in perioada de inceput a constructiilor comerciale in Romania, presiunea cea mai mare era cea pe pret, in detrimentul calitatii, in ultimii ani se vede o recalibrare a ponderii.

Odata cu intrarea in Romania a marilor investitori institutionali si coporatisti si cu standardele din ce in ce mai sofisticate de constructie, accentul se muta din ce in ce mai mult pe calitate. Cladirile verzi, cu certificari internationale LEED sau BREEAM, semnate de o casa de arhitectura de prestigiu, ce asigura un confort sporit prin elemente de design si tehnologie nu pot fi executate la orice nivel de pret.