//Proiecte cheie pentru România: Via Carpatia și Rail-2-Sea în focus la reuniunea Inițiativei celor 3 Mări

Proiecte cheie pentru România: Via Carpatia și Rail-2-Sea în focus la reuniunea Inițiativei celor 3 Mări

Liderii țărilor din Europa Centrală și de Est se reunesc la București pentru a discuta proiectele comune de dezvoltare economică în cadrul Inițiativei celor 3 Mări. Două dintre aceste proiecte au o importanță majoră pentru România: Via Carpatia și Rail-2-Sea.

Inițiativa celor 3 Mări este un proiect de cooperare regională în Europa Centrală și de Est, lansat în 2015 de către Polonia și Croația, cu scopul de a reduce decalajul de dezvoltare între statele din această regiune și cele din vestul Uniunii Europene. Această inițiativă se concentrează pe dezvoltarea infrastructurii, în special pe axa nord-sud, pentru a facilita legăturile comerciale între Marea Baltică, Marea Adriatică și Marea Neagră.

Inițiativa cuprinde 13 țări membre, inclusiv Austria, Bulgaria, Croația, Cehia, Estonia, Letonia, Lituania, Polonia, România, Slovacia, Slovenia și Ungaria, cu Moldova și Ucraina având statut de state partenere. Un fond de investiții a fost creat în 2019 pentru a finanța proiectele.

Pentru România, un proiect crucial în cadrul acestei inițiative este Via Carpatia, o autostradă planificată care va conecta Marea Baltică cu Thessaloniki, Grecia, trecând și prin România. Acest proiect va facilita călătoriile auto de la Lituania la Grecia pe autostradă. De asemenea, există două ramuri secundare în Bulgaria și România. În România, ruta secundară trece prin orașele Lugoj, Sibiu, Pitești, București și Constanța. Lucrările pe traseul principal, cum ar fi Oradea-Arad și Lugoj-Calafat, nu au început încă și se preconizează că vor continua până după 2030.

Proiectul Rail-2-Sea este un alt proiect important al Inițiativei celor 3 Mări, având ca scop modernizarea căilor ferate pentru a lega portul Gdansk din Polonia de portul Constanța din România. Cu toate că există progrese semnificative, România trebuie să modernizeze tronsoane importante ale căilor ferate pentru a finaliza acest proiect. Lucrările sunt necesare pe Ramura de Nord A, care trece prin mai multe orașe, precum Cluj Napoca și București, și pe Ramura de Nord C, care se întinde de la Valea lui Mihai la Constanța. Estimările inițiale prevăd finalizarea proiectului Rail-2-Sea până în 2029.

Aceste proiecte de infrastructură nu sunt doar despre dezvoltare economică, ci și despre consolidarea cooperării în Europa Centrală și de Est în fața provocărilor regionale, cum ar fi influența Rusiei. Inițiativa celor 3 Mări se alătură altor forme de colaborare regională, cum ar fi Formatul București B-9, care are ca scop întărirea cooperării în cadrul NATO între mai multe state din regiune.

Sursa articol