//Investiții majore în infrastructura de metrou din Cluj, București și Ilfov – Aproape 11 miliarde de lei pentru patru proiecte de metrou

Investiții majore în infrastructura de metrou din Cluj, București și Ilfov – Aproape 11 miliarde de lei pentru patru proiecte de metrou

În cadrul unui amplu program de modernizare și extindere a rețelelor de metrou din România, autoritățile au investit aproximativ 10.92 miliarde de lei în patru proiecte majore ce includ lucrări de infrastructură de metrou în Cluj-Napoca, București și Ilfov. Aceste proiecte vizează creșterea capacității de transport public și îmbunătățirea condițiilor de mobilitate pentru locuitorii celor mai mari aglomerări urbane din țară.

Proiectul Magistralei 6 de metrou (M6) – București

Magistrala 6 de metrou care va lega stația 1 Mai de Aeroportul Otopeni este unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură din București. Proiectul a înregistrat un progres semnificativ până la data de 25 noiembrie 2024, cu lucrări în derulare pe mai multe stații:

  • Stația Tokyo: Au fost finalizați 419 metri de grindă de ghidaj din cei 650 metri planificați, 66 de panouri de pereți mulați din 114 și 496 de piloți plastici din 874.
  • Stația Aeroport Băneasa: S-au realizat 47 de pereți mulați din 72 și 676 de piloți plastici din 905.
  • Stația Gara Băneasa: 301 metri de grindă de ghidaj din 320 metri și 41 de panouri de pereți mulați din 54 au fost deja finalizați.
  • Stația Piața Montreal: S-au executat 325 metri de grindă de ghidaj din 370 metri, precum și lucrări de fundație și piloți plastici.

Însă, ritmul lucrărilor este mai lent în zone esențiale, precum stația Tokyo, unde complexitatea lucrărilor a dus la întârzieri. De asemenea, întârzierile au fost cauzate de problemele legate de devierea utilităților și de lipsa licitației pentru finisaje și echipamente. Termenul estimat pentru finalizarea lucrărilor de structură este decembrie 2026, iar inaugurarea completă este programată pentru 2027.

Proiectul Metroului din Cluj-Napoca

În Cluj-Napoca, lucrările la proiectul de metrou sunt în curs de desfășurare, cu un accent major pe realizarea infrastructurii și pe pregătirea utilajelor pentru săpătura tunelurilor. Două Tunnel Boring Machines (TBM), deja testate și gata de transport, vor fi utilizate pentru excavarea tunelurilor. Deși transportul acestora a fost amânat din cauza unui taifun, se așteaptă ca utilajele să ajungă în România pe 10 decembrie 2024.

Proiectul metroului din Cluj a întâmpinat dificultăți financiare, având în vedere că inițial s-a pierdut finanțarea de 300 de milioane de euro din PNRR din cauza problemelor tehnice și a licitațiilor neconforme. În prezent, proiectul se află în proces de a găsi noi surse de finanțare, iar termenul estimat pentru finalizarea liniei de metrou este 2031, când se preconizează că linia va deservi aproximativ 164.000 de călători zilnici.

Extinderea Magistralei 6 către Aeroportul Otopeni

Proiectul de extindere a Magistralei 6 de metrou către Aeroportul Otopeni, cu o valoare estimată de 1,67 miliarde de lei, a avut mai multe etape de licitație și selecție a contractorilor. După mai multe întârzieri, licitațiile pentru acest proiect au fost reluate în 2024, iar la ultima licitație, a fost depusă o singură ofertă de către o asociere de firme. Deși procedura a fost întârziată din cauza neconformităților tehnice, proiectul continuă să avanseze, iar lucrările ar trebui să înceapă în curând, cu termenul estimat de finalizare în 2027.

Aceste proiecte de infrastructură vor aduce îmbunătățiri semnificative în transportul public din marile orașe ale României, cu o valoare totală estimată de aproximativ 10.92 miliarde de lei. Deși ritmul lucrărilor a fost afectat de întârzieri și dificultăți financiare, autoritățile speră ca aceste investiții să contribuie la dezvoltarea sustenabilă a rețelelor de transport și la îmbunătățirea calității vieții pentru cetățeni.