//Tunelurile Abandonate dintre Argeș și Vâlcea: Proiectele Feroviare Actuale și Viitorul Infrastructurii Regionale

Tunelurile Abandonate dintre Argeș și Vâlcea: Proiectele Feroviare Actuale și Viitorul Infrastructurii Regionale

Povestea tunelurilor abandonate care leagă județele Argeș și Vâlcea începe la sfârșitul anilor 1970, când s-a inițiat un proiect ambițios pentru construirea unei căi ferate între Râmnicu Vâlcea și Curtea de Argeș. Acest proiect ar fi scurtat semnificativ distanța dintre Sibiu și București. Finalizate în 1989, tunelurile Ploștina și Gibei nu au fost niciodată deschise publicului și au fost abandonate după Revoluția din 1989. În ciuda eforturilor de finalizare, linia a fost demolată în 2000, iar astăzi tunelurile atrag aventurieri care le explorează cu vehicule off-road.

Istoricul proiectului feroviar

Ideea de a construi o cale ferată între cele două județe datează de aproape 130 de ani, primul studiu de teren fiind efectuat în ultimul deceniu al secolului XIX. Proiectul a fost reluat după Primul Război Mondial, dar abia la sfârșitul anilor 1970 au fost făcuți pași concreți. Tunelurile Gibei și Ploștina au fost construite pentru a traversa dealurile, iar tunelul Gibei are o lungime de 2.240 de metri. Întâlnirea secțiunilor de tunel a avut loc pe 29 septembrie 1989, dar linia nu a intrat niciodată în funcțiune, fiind abandonată rapid după 1989.

Proiectele feroviare actuale în Argeș și Vâlcea

Conform datelor Victa, în perioada 16 octombrie 2023 – 16 octombrie 2024, au fost monitorizate un total de 7 proiecte de infrastructură feroviară, dintre care 5 în Argeș și 2 în Vâlcea, cu o lungime totală de 1.014 m și o investiție estimată de 145,42 milioane RON. Aceste proiecte se află în diferite stadii de dezvoltare, de la autorizare la construcție.

Sinteza lucrărilor din județul Vâlcea

  1. Amenajarea trecerii la nivel: Proiectul de la strada Drumul Gării a fost atribuit consorțiului EUROPAN PROD, cu o durată de 8 luni.
  2. Reparații între Valea Mărului și Podu Olt: Lucrările, încredințate firmei CONTRANS IMPEX, vizează înlocuirea traverselor de lemn cu traverse de beton pentru a asigura circulația trenurilor în siguranță.

Sinteza lucrărilor din județul Argeș

  1. Modernizarea trecerilor la nivel: Procedura de atribuire a fost demarată, cu termen de depunere a ofertelor până pe 4 noiembrie 2024.
  2. Consolidarea tronsonului CF 101: Contractul a fost atribuit asocierii INTENS PREST, lucrările vizează consolidarea terasamentului și obținerea autorizațiilor necesare.
  3. Reabilitarea Gării Regale: Proiectul a început în aprilie 2024 și va respecta normele de restaurare pentru monumente istorice.
  4. Reînnoirea căii ferate Călinești – Golești – Pitești: Lucrările, finanțate din fonduri PNRR, au început pe 12 februarie 2024, având o valoare estimată de 82,13 milioane lei.

Concluzie

Povestea tunelurilor abandonate dintre Argeș și Vâlcea este un exemplu de infrastructură nefinalizată, dar în prezent, județele Argeș și Vâlcea se află în mijlocul unor proiecte feroviare noi, menite să îmbunătățească rețeaua de transport și să asigure o mai bună conectivitate.

Dacă dorești să ofertezi la proiecte de infrastructură feroviară în construcție în România, poți găsi astfel de oportunități pe platforma VICTA.ro. Aceasta este o resursă utilă pentru identificarea și accesarea proiectelor de construcție aflate în desfășurare.