Topanel ocupă o poziție de vârf printre companiile românești de producție a panourilor termoizolante, având o prezență extinsă în țară și în străinătate. Cu oferte complete pentru soluții de termoizolare și furnizarea de structuri metalice pentru hale, împreună cu toate accesoriile și produsele conexe necesare, Topanel este un jucător cheie în industria construcțiilor. În continuare, vom explora evoluția recentă a companiei, descoperind noile produse inovatoare aduse pe piața din România și planurile lor de dezvoltare pentru viitor.
Cum a evoluat firma dumneavoastră în ultimul an și cum estimați că va fi activitatea în următoarele 12 luni?
Este prematur să facem o evaluare a întregii activități din anul acesta, dat fiind faptul că ne aflăm într-o perioadă vârf de sezon a pieței și valorile se pot schimba. Până acum, ne aflăm pe drumul cel bun spre îndeplinirea obiectivelor noastre anuale și avem câteva cifre pe care le putem prezenta. Astfel, la finalul primului semestru din 2023 am înregistrat o cifră de afaceri de 30 de milioane de euro. Din punct de vedere al volumelor, anticipăm o producție de peste 3 milioane de metri pătrați, similar cu volumul de producție din 2022, chiar dacă estimările pieței indică o scădere a producției la nivelul la nivel național de la 9 la 8 milioane de metri pătrați.
Totodată, suntem în mijlocul unui amplu plan de investiții, inițiat în 2022, pe care dorim să îl implementăm până în 2025. Anul acesta este foarte important pentru că am finalizat parcul fotovoltaic, o investiție de peste 2 milioane de euro. Alte investiții ce depășesc 10 milioane de euro au fost realizate în extinderea producției de panouri termoizolante și profile zincate. De asemenea, pentru 2025 avem planificată o investiție comună, de tip greenfield, cu copartenerul nostru ICCO Grup, în noua fabrică THERMOTOP. Va fi cea mai mare fabrică de plăci termoizolante PIR din Europa Centrală și de Est.
În ceea ce privește anul 2024, suntem rezervați să ne exprimăm. Conform celor mai recente analize de piață ar exista o creștere între 2-6%, însă rămânem în pronunțare. Un lucru putem afirma cu certitudine: investim constant în calitatea produselor și serviciilor noastre, ceea ce ne face încrezători că vom obține rezultate foarte bune și în anul 2024.
Piața cum o simțiți?
Piața panourilor termoizolante este activă și dinamică. Chiar dacă dinamismul este evident, remarcăm că deciziile de cumpărare sunt acum mai ponderate decât în trecut. La TOPANEL, fluxul de cereri se menține constant. Din sectorul privat, avem o cerere crescută, mai ales când vine vorba de soluții optime pentru hale de depozitare sau hale de producție. În paralel, inițiativele și programele guvernamentale au generat cereri pentru importante obiective de infrastructură, centre sportive, logistice etc.
Un aspect interesant pe care l-am remarcat este că, deși panourile termoizolante cu spumă PUR sunt cele mai solicitate, există o tendință de creștere și pentru panourile cu spumă PIR. De asemenea, am constatat că există o preferință constantă pentru panourile cu o grosime mai mare de 60 mm. Cu toate că tendințele pieței nu sunt favorabile, țin să sublieniz faptul că echipa noastră este dedicată și pregătită să ofere soluții profesionale și eficiente, indiferent de circumstanțe.
Credeți că situația din Ucraina a determinat o creștere (sau o scădere) a investițiilor în zona industrială în ultima perioadă?
Situația din Ucraina a avut un impact semnificativ asupra mediului industrial, cu influențe predominant negative. În timpul conflictului, au fost ridicate construcții spot pentru a permite tranzitul mărfurilor către alte piețe, însă acestea nu pot fi considerate investiții propriu-zise. Principalul impact resimțit în România a fost creșterea prețurilor materiilor prime și a resurselor de energie în 2022, având ca rezultat o presiune crescută asupra costurilor de producție. În 2023, incertitudinea și instabilitatea din zonă a determinat amânarea unor proiecte care ar fi putut aduce investiții semnificative în România. În ansamblu, situația din Ucraina a avut un impact major asupra sectorului industrial, ale cărei efecte, încă se fac simțite în piață.
Urmăriți cu siguranță tendințele din piață și industrie la nivel regional și internațional. Care sunt principalele trenduri despre care credeți că vor ajunge și în România?
În ceea ce privește tendințele din industria construcțiilor, observăm un interes crescut pentru adoptarea unor soluții inovatoare, cum ar fi sistemul constructiv care utilizează tablă cutată autoportantă în combinație cu membrană hitroizolantă și plăcile termoizolante PIR, tip THERMOTOP. Rezistența ridicată la compresiune, de peste 130 kPa, în cazul THERMOTOP, face acest sistem ideal pentru termoizolarea acoperișului oricărui tip construcție industrială în vederea echipării cu panouri fotovoltaice. Deși acesta nu poate fi considerat un trend în sensul clasic, vedem o creștere a interesului pentru astfel de soluții în domeniul construcțiilor, și credem că această tendință va câștiga teren și în România.
Care sunt cele mai mari provocări pe care le simțiți în prezent în domeniul dumneavoastră de activitate?
Una dintre cele mai semnificative probleme este deficitul de forță de muncă specializată. Conștienți fiind că această problemă afectează întregul proces de producție și implicit produsul finit, am luat măsuri proactive pentru a ne menține angajații experimentați. Cu mândrie, putem spune că peste 50% dintre angajații noștri au o vechime de peste 5 ani în companie, ceea ce demonstrează angajamentul nostru pentru dezvoltarea și retenția personalului. O altă provocare cu care ne confruntăm este legată de scăderea investițiilor în contextul creșterii dobânzilor la împrumuturi, ceea ce a condus la o stagnare temporară a unor proiecte.
Care este o schimbare urgentă (legislativă, fiscală, birocratică) pe care ați aplica-o de mâine pentru a impulsiona sectorul?
O schimbare necesară ar consta în dezvoltarea unor măsuri legislative menite să promoveze sustenabilitatea în industria noastră. În lumina preocupărilor globale legate de reducerea efectelor negative asupra mediului, ar trebui să ne concentrăm pe încurajarea eficienței energetice și reducerea emisiilor de carbon. Astfel, materialele termoizolante durabile, precum THERMOTOP, ar trebui să primească sprijin și recunoaștere sporită din partea autorităților. De asemenea, companiile, precum Topanel, care au investit în modernizarea proceselor în vederea unei producții cu zero emisii de CO2, ar trebui să fie susținute și încurajate de autorități.
În contextul fiscal, consider că o schimbare urgentă ar fi crearea unui cadru fiscal stabil și previzibil. Acest lucru este esențial pentru a oferi companiilor din industrie certitudinea de care au nevoie pentru a planifica investițiile și dezvoltarea pe termen lung. O politică fiscală stabilă ar sprijini un mediu de afaceri mai sigur și ar atrage mai multe investiții.
În ceea ce privește birocrația, simplificarea și accelerarea procedurilor de aprobare a dosarelor pentru programele de finanțare ar putea stimula dezvoltarea în industria construcțiilor și ar crea un mediu mai prielnic pentru furnizorii de materiale de construcții. În final, văd aceste provocări ca pe oportunități pentru îmbunătățire și inovare în industria construcțiilor. Cu sprijinul corect și cu eforturile comune ale sectorului privat și al autorităților, putem contribui la creșterea durabilă.
Care sunt trei proiecte de referință la care lucrați în prezent sau pe care le-ați finalizat în ultimile luni? Aveți și poze și eventual detalii cu privire la soluțiile tehnice pe care le-ați folosit?
De curând au fost finalizate proiecte, precum HAI Aluminium, unde am furnizat peste 30.000 de metri pătrați de tablă cutată autoportantă, panouri termoizolante cu spumă PIR și vată minerală peste 10.000 de metri pătrați. Alături de aceasta au fost finalizate și proiectele Rolem și Fuerda, prin partenerul nostru ICCO Grup. Proiecte importante, precum CTPark au fost încheiate prin partenerul nostru Ness Project.
În prezent, suntem implicați într-o serie de proiecte din industrii și sectoare diferite. Printre acestea se numără Baza Militară NATO de la Câmpia Turzii, pentru care vom furniza aproximativ 25.000 de metri pătrați de panouri termoizolante, Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj, Aeroportul Internațional Iași și Aeroportul Internațional Oradea, toate fiind proiecte majore în domeniul infrastructurii. Pe lângă acestea, furnizăm panouri termoizolante, tablă cutată autoportantă și profile zincate pentru diverse proiecte, printre care Altex România, Grupul Unicarm, Fabrica Bosh, fabrica ThyssenKrupp în Ungaria, sau lanțurile de hipermarket-uri Lidl și Penny Market, printre multe alte proiecte.
Care a fost cel mai bun moment pentru firma dvs. de când activați în acest domeniu? Dar cel mai rău? Unul dintre cele mai semnificative momente în istoria companiei noastre a fost în 2009, când pe linia noastră de producție a fost fabricat primul panou termoizolant. Acest moment a marcat începutul proiectului TOPANEL. Ulterior, au urmat multe momente bune pentru compania noastră lansări de produse, extinderea halelor de producție, investiții în mărirea capacității de producție etc. Astăzi, TOPANEL este unul dintre principalii producători de panouri teermoizolante dar și alte materiale necesare închiderii halelor industriale. Cu toate acestea, credem ferm că cel mai bun moment pentru noi este încă în față. Suntem orientați spre viitor și privim fiecare etapă ca pe o oportunitate de dezvoltare. Nu putem vorbi de momente „rele” la TOPANEL. Fiecare provocare din piață este privită ca o oportunitate de dezvoltare.
Care sunt principalele dvs. obiective de business pentru următorul an?
Obiectivele principale pentru anul viitor includ dezvoltarea gamei de produse, îmbunătățirea serviciilor noastre, eficientizarea operațiunilor interne și dezvoltarea continuă a echipei noastre. Colaborarea cu partenerii și satisfacția clienților rămân o prioritate constantă. Astfel, ne propunem să consolidăm poziția noastră pe piața construcțiilor.
Ați lansat produse, materiale sau game noi în România în ultimul an?
Strategia noastră de dezvoltare din ultimul an s-a focusat pe popularizarea gamei de plăci termoizolante PIR – THERMOTOP. Un sistem inteligent de termoizolații, care câștigă din ce în ce mai mult teren în fața polistirenului expandat datorită coeficientului termic de 0,022 W/mK. Am avut în vedere achiziția unei noi linii de producție de profile zincate prelucrate la rece, complet automată, ceea ce ne va permite să diversificăm oferta cu profile ce au înălțimi de secțiune cuprinse între 100 mm și 400 mm, dar și dublarea capacității de producție. Și, pentru că, tot am adus în discuție acest subiect, din septembrie 2024 va fi funcțională noua linie de panouri termoizolante, achiziționată de la un producător european de renume, cu o capacitate de producție anuală de 2,5 milioane metri pătrați.
Cum ați procedat până acum pentru a face față inflației și mai ales creșterilor de prețuri din energie și ale materiilor prime?
Ne-am adaptat rapid provocărilor din piață, concentrându-ne pe două direcții principale: eficientizarea producției și consolidarea relațiilor cu furnizorii. În ultimii doi ani, piața panourilor termoizolante a fost plină de provocări, iar noi ne-am adaptat în consecință. Am investit în modernizarea haladelor de producție TOPANEL cu un parc fotovoltaic de 1,8 MWh, care ne asigură energia necesară în timpul zilei din surse regenerabile, reducând dependența de surse neregenerabile.
În plus, am dezvoltat parteneriate strânse cu furnizorii noștri, asigurându-ne un flux constant de materii prime de calitate. Pentru noi, primul pas în această perioadă dificilă a fost să continuăm să oferim produse de calitate, astfel încât să păstrăm încrederea clienților. Astfel, am reușit să menținem un nivel ridicat de producție și să oferim produse de top clienților noștri, chiar și în aceste vremuri incerte.
Considerați că, poate, clienții din România se diferențiază de cei din alte piețe (din orice punct de vedere)?
Din perspectiva noastră, clienții din România se deosebesc în anumite privințe de cei din alte piețe, atât la nivel regional, cât și global. Un aspect notabil este orientarea către soluții termoizolante eficiente din punct de vedere al costurilor. Consumatroii români par să pună un accent mai mare pe disponibilitatea produselor de stoc și pe achiziții rapide, în timp ce în alte țări, cum ar fi Ungaria, Austria și Cehia, există o preferință mai pronunțată pentru panourile cu grosimi mai mari. Această diferență poate fi influențată de mai mulți factori, inclusiv puterea de cumpărare și tendințele locale de construcție. În plus, clienții din România sunt cunoscuți pentru implicarea lor activă în procesul de achiziție și construcție. Având acces la o rețea bine dezvoltată de vânzări la nivel național, formată din echipa noastră și partenerii TOPANEL, le facilităm accesul rapid la produse de calitate, la prețuri competitive.