Anul 2025 aduce o premieră importantă pe piața de retail din România, cu trei supermalluri aflate în construcție: două în Cluj și unul în Iași. Aceste proiecte ambițioase reprezintă o investiție totală de 740 de milioane de euro și marchează o nouă etapă în dezvoltarea sectorului comercial, pe fondul creșterii puterii de cumpărare a românilor.
Pentru prima dată, dezvoltatorii din România construiesc simultan trei centre comerciale de mari dimensiuni, fiecare având aproximativ 130.000 mp suprafață închiriabilă. După patru ani în care parcurile de retail, variante mai mici ale mallurilor, au dominat piața, dezvoltatori de renume precum Iulius, Atterbury, Prime Kapital și MAS Real Estate investesc în proiecte de amploare.
Noi Proiecte Comerciale în Cluj și Iași
În Cluj, sunt în construcție Rivus și Transilvania Mall, fiecare având 130.000 mp, devenind astfel cele mai mari centre comerciale din oraș. În paralel, la Iași, Prime Kapital dezvoltă Moldova Mall, un proiect similar ca dimensiuni. Comparativ, AFI Cotroceni, cel mai mare mall din București, dispune de doar 90.000 mp, chiar și după multiple extinderi.
Finalizarea acestor proiecte va transforma semnificativ piața de retail. Suprafața totală comercială din Cluj se va tripla, în timp ce Iașiul va deveni al doilea oraș din România care va găzdui un supermall de asemenea dimensiuni. Noile dezvoltări vor depăși chiar și Bucureștiul, unde AFI Cotroceni a fost, până acum, cel mai mare mall din țară.
Expansiunea Parcurilor de Retail în 2023-2024
În contrast cu această expansiune a marilor centre comerciale, anii 2023 și 2024 au fost marcați de livrări record în segmentul parcurilor de retail. În fiecare dintre acești ani, s-au livrat peste 100.000 mp de spații comerciale, iar în 2023, centrele de mici dimensiuni au însumat peste 130.000 mp. Dezvoltatori precum Grupul Altex, Repaco și Mitiska au investit puternic în orașele mai mici, consolidând această tendință.
Odată finalizate, aceste proiecte vor schimba peisajul retailului din România, oferind noi oportunități atât pentru comercianți, cât și pentru consumatori. Clujul și Iașiul devin astfel poli comerciali importanți, capabili să concureze cu capitala în ceea ce privește oferta de retail modern.