//SGS România: Lider în Testări, Inspecții și Certificare – Sfaturi pentru Clienți, Greșeli Comune și Tendințele Viitoare în Industria TIC

SGS România: Lider în Testări, Inspecții și Certificare – Sfaturi pentru Clienți, Greșeli Comune și Tendințele Viitoare în Industria TIC

Compania SGS România este parte din Grupul SGS, lider mondial în domeniul Testărilor, Inspecțiilor și Certificării (TIC), cu o prezență solidă pe piață de peste 100 de ani.

Am discutat cu Adrian Cuțitei, Director General Adjunct al SGS România, împreună cu Marius Manolache, Coordonator Business Industrii & Mediu, Ilie Retezatu, Business Support Manager Industrii & Mediu, și Gabriel Dalea, Marketing Manager, abordând o serie de teme relevante pentru industria TIC, precum sfaturile oferite clienților, greșelile comune în achiziționarea de servicii TIC, provocările actuale și perspectivele de evoluție a pieței din România. De asemenea, am discutat despre proiectele recente și viitoare ale companiei, precum și despre tendințele globale care influențează acest sector.

Care sunt principalele sfaturi pe care le-ați acorda unui client care-și propune să achiziționeze serviciile oferite de SGS România?

Adrian Cuțitei (Director General Adjunct): În primul rând, este esențial să subliniem ce oferă SGS clienților săi: siguranță și conformitate. Grupul SGS este liderul mondial al industriei de Testări, Inspecții și Certificare (TIC), cu o istorie de peste 100 de ani. Oferim servicii bazate pe integritate, calitate, profesionalism și respect, cu accent pe aspecte precum sustenabilitatea, siguranța muncii și conformitatea. Serviciile noastre adresează firme din industrii variate precum Construcții și Infrastructură, Producție, Oil & Gas, FMCG, Agricultură, Transport etc. Evident că sfaturile pe care le-aș putea acorda unui client nou interesat să achiziționeze serviciile noastre ar trebui să țină cont de specificul activității și de nevoile concrete pe care le are. Raportat la industria construcțiilor, îi voi ruga să răspundă pe colegii mei Marius Manolache, Ilie Retezatu și Gabriel Dalea.

Marius Manolache (Coordonator Business Industrii & Mediu): În cazul clienților noi industriali sau a celor din construcții, cele mai importante aspecte pe care trebuie să le aibă în vedere (zonă în care putem acorda un sprijin consistent), țin de atenția acordată etapelor premergătoare derulării proiectului:

  • Verificarea de proiect: analiza documentațiilor tehnice folosind verificatori de proiect atestați de Ministerul Dezvoltării. Ea este necesară în scopul respectării prevederilor Legii 10/1995 privind calitatea în construcții și a normativelor de proiectare specifice pentru fiecare tip de proiect.
  • Managementul costurilor: oferirea unei viziuni generale clare și detaliate asupra utilizării resurselor. O astfel de perspectivă se realizează prin planificarea, monitorizarea și controlul alocării costurilor în timpul proiectului.
  • Achiziții: selectarea celor mai avantajoase oferte în cazul contractelor cu terții.

Care sunt cele mai frecvente greșeli pe care le fac companiile atunci când achiziționează servicii din sfera testărilor, inspecțiilor și certificării?

Ilie Retezatu (Business Suport Manager Industrii & Mediu): În primul rând aș menționa neînțelegerea exactă a utilității și beneficiilor financiare oferite de serviciile TIC. Testarea reduce riscurile și timpul de lansare pe piață. Inspecția are ca scop monitorizarea cantității și a calității și îi ajută pe clienți să respecte reglementările în vigoare, din diferite regiuni și pe diferite piețe. În fine, certificarea garantează că serviciile, sistemele, procesele sau produsele respectă standardele și reglementările naționale și internaționale.

O altă greșeală des întâlnită este alegerea unui furnizor necalificat sau neacreditat, care nu deține experiență sau calificări adecvate în acest domeniu. Greșeala este specifică firmelor interesate de costul cel mai mic, care nu țin cont de implicațiile, complicațiile ulterioare și costurile suplimentare mari care pot apărea drept consecință a unei planificări inițiale defectuoase. Este important să fie analizate atât costurile cât și calitatea serviciilor pentru a asigura un echilibru optim între ele. Și nu în ultimul rând, pentru a înțelege costurile pe întreg ciclul de viată, menținând sau crescând valoarea investiției.

Ca să închei aș menționa lipsa unei comunicări și colaborări eficiente între companie și furnizorul de servicii. Este esențial să se stabilească așteptări clare, să se comunice necesitățile și cerințele specifice și să se mențină o comunicare deschisă pe parcursul întregului proces.

Menționați câteva proiecte finalizate recent sau aflate în lucru, precum și ce soluții tehnice ați folosit.

Marius Manolache & Ilie Retezatu: Putem face referire la câteva proiecte recente interesante:

  • Supervizarea lucrărilor pentru construcția unei instalații fotovoltaice. În cadrul acestui proiect SGS a verificat respectarea tehnologiilor de execuție prin aplicarea corectă a acestora, în vederea asigurării nivelului calitativ prevăzut în documentația tehnica și în reglementările tehnice.
  • Technical Due Diligence pentru un complex hotelier. Due Diligence este un pas fundamental înainte de achiziționarea, renovarea sau reconversia unei proprietăți. Prin acest proces se certifică adecvarea proprietății pentru utilizarea prevăzută și se reasigură viitorul proprietar și instituțiile financiare de fezabilitatea investiției. În cadrul acestui proiect a fost evaluată documentația existentă și s-a efectuat o analiză aprofundată a stării fizice și tehnice a clădirii: fundația, acoperișul, HVAC, electricitatea, instalațiile sanitare, etc.
  • Testarea unor materiale de construcții. În cadrul acestui proiect a fost necesară determinarea grosimii și densității unor produse termoizolante conf. SR EN ISO 29466:2013, în laborator acreditat ISO 17025:2018.
  • Acord Cadru pe 4 ani , „Întocmire Expertize Tehnice pentru podurile din Administrarea D.R.D.P Buzău”. Selectarea SGS ca partener a avut la bază o licitație deschisă, cu o evaluare riguroasă atât pe componenta tehnică, care a inclus metodologia și experții cheie, cât și pe cea financiară. Obiectivele proiectului sunt de a verifica caracteristicile geometrice, tehnice și de exploatare a podurilor, de a estima perioada de serviciu până la următoarea intervenție și de a calcula durata de viabilitate a indicelui de stare tehnică.
  • Certificare EDGE (Designing for Greater Efficiency) pentru mai mult de 2.000 de clădiri industriale, comerciale și logistice. Certificarea presupune o evaluare amplă a tuturor echipamentelor și instalațiilor, se evaluează amprenta de carbon și se calculează costurile operaționale.

Care sunt provocările momentului în segmentul pe care activați?

Adrian Cuțitei: Problema majoră a tuturor companiilor active în România în ultimii ani o reprezintă identificarea unor candidați cu un profil corespunzător. Legislația în domeniul construcțiilor este un alt aspect ce ar putea fi îmbunătățit. Nu în ultimul rând, concurența neloială și incertitudinea din zona de fiscalizare completează pachetul.

Cum vedeți evoluția pieței din România prin prisma industriei în care activați, în următoarele 6-12  luni?

Gabriel Dalea (Marketing Manager): La nivel mondial previziunile spun că industria TIC va crește cu 5-7% anual, ajungând la 190 miliarde USD până în anul 2027. Nu avem niciun motiv să credem că în România lucrurile vor evolua diferit. Creșterea este susținută de cel puțin patru mega-tendințe: o tranziție accelerată spre sustenabilitate, nevoia crescută de siguranță digitală, externalizarea din ce în ce mai accelerată a lanțurilor logistice și implementarea unei legislații tot mai stricte în materie de siguranță, sănătate și bunăstare.

Numiți câteva obiective sau proiecte ale companiei dvs. aflate în curs de implementare.

Adrian Cuțitei: În 2024 și 2025 ne propunem să extindem portofoliul de servicii, să creștem numărul de clienți și să ne consolidăm poziția pe piață. Un obiectiv important este îmbunătățirea continuă a calității serviciilor și investițiile în tehnologii inovatoare care să ne permită să răspundem mai bine nevoilor clienților. SGS consideră digitalizarea completă a companiei drept unul din principalii garanți ai dezvoltării viitoare și are proiecte ambițioase în acest sens.