//Investiții și lucrări feroviare în România (2024–2025): Progrese, provocări și perspective

Investiții și lucrări feroviare în România (2024–2025): Progrese, provocări și perspective

Conform datelor monitorizate de platforma VICTA.ro, singura asistentă virtuală de vânzare la șantiere, în ultimele 12 luni au fost identificate 207 proiecte publice de construcții feroviare la nivel național. Acestea acoperă o suprafață totală de peste 54.213 metri pătrați, cu o valoare estimată de 65,62 miliarde RON, toate având finanțare publică.

Constanța – lider în atragerea investițiilor

Județul Constanța ocupă primul loc la nivel național în ceea ce privește atragerea de investiții în infrastructura feroviară, cu 19 proiecte identificate doar în ultimele opt luni. Pe următoarele locuri se situează Timiș și Iași, cu câte 14 proiecte, iar Hunedoara și Brașov completează topul cu 10 proiecte fiecare.

În contrast, județele Neamț și Vâlcea nu au raportat niciun proiect de infrastructură feroviară în ultimele 12 luni.

Proiecte majore în execuție

Tronsonul Bârzava–Simeria

Unul dintre cele mai ambițioase proiecte aflate în derulare. Se estimează că până la sfârșitul anului 2025 vor fi modernizați aproximativ 85 km de cale ferată. Totodată, se efectuează reparații și reînnoiri pe alți 174 km, cu stadii de execuție situate între 75% și 99%.

Brașov–Sighișoara (loturile S1 și S3)

Lucrările continuă cu un accent deosebit pe construcția de tuneluri și modernizarea traseului, vizând creșterea vitezei de circulație și siguranța pasagerilor.

Portul Constanța

Se desfășoară ample lucrări de modernizare a infrastructurii feroviare, esențiale pentru creșterea eficienței logistice și îmbunătățirea transportului de marfă.

Provocări și stagnări

Deși proiectele avansează, unele șantiere au înregistrat stagnări sau progrese modeste la începutul anului 2025 față de sfârșitul anului anterior. Aceste întârzieri sunt în principal cauzate de probleme administrative și financiare.

În paralel, datele pentru 2024 arată o scădere cu 4% a numărului de pasageri și o reducere de 11% în transportul de marfă, semnale clare ale necesității modernizării rapide a rețelei feroviare naționale.

Finanțare și buget

Pentru anul 2024, bugetul total alocat proiectelor feroviare se ridică la aproximativ 4,76 miliarde lei. Finanțarea provine din surse externe nerambursabile, cum ar fi:

  • Programul Transport
  • Mecanismul de Interconectare a Europei (CEF)
  • Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR)
    …la care se adaugă alocările bugetare ale Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.

Impact asupra circulației trenurilor

Lucrările aflate în desfășurare au determinat modificări temporare în circulația trenurilor. Spre exemplu, între stațiile Sânandrei și Orțișoara, mai multe trenuri au fost anulate sau deviate pentru a permite desfășurarea lucrărilor de infrastructură.

Cu o finanțare substanțială și peste 200 de proiecte în derulare, România parcurge o etapă importantă în modernizarea rețelei feroviare. Totuși, pentru ca aceste eforturi să se traducă în creșterea calității transportului și atragerea de noi pasageri și clienți de marfă, este esențial ca autoritățile să gestioneze eficient provocările administrative și să evite blocajele financiare.

Sursa: Club Feroviar, HotNews.ro, intermodal-logistics.ro, Ziuadeconstanta.ro, Victa.ro