Conform datelor furnizate de Victa.ro, în ultimul an au fost înregistrate un număr total de 2.596 de șantiere dedicate infrastructurii rutiere, incluzând drumuri publice, șosele și autostrăzi. Aceste proiecte se întind pe o suprafață totală de 2,52 milioane de metri pătrați, cu o valoare estimată la 234,46 miliarde RON.
Dintre acestea, 2.578 de proiecte beneficiază de finanțare publică, având o valoare cumulativă de 233,51 miliarde RON. Dimensiunea șantierelor variază, dar predomină cele de dimensiuni medii, cu 1.037 de proiecte, urmate de cele de dimensiuni mari (826 de șantiere) și mici (733 de șantiere).
Stadiul proiectelor de infrastructură rutieră
Analizând stadiul actual al acestor proiecte, cele mai multe șantiere se află în faza de construcție (1.227 de proiecte). De asemenea, 586 de proiecte se află în stadiu de proiectare, în timp ce 268 de proiecte au fost finalizate în perioada analizată.
Din punct de vedere geografic, cele mai multe proiecte de infrastructură rutieră au fost înregistrate în județul Bihor, cu un total de 123 de șantiere. La polul opus, județul Covasna a avut cele mai puține proiecte, cu doar 24 de șantiere.

Exemple de proiecte semnificative
Un exemplu important este Lotul 3 al Autostrăzii A0 Nord, unde constructorul chinez CCECC continuă lucrările în zona Afumați, după deschiderea unei prime secțiuni. În prezent, circulația pe semi-inelul nordic al A0 se desfășoară pe o distanță de aproximativ 20 km, între DN1, A3 și DN2.
Lotul 3 Nord are o lungime totală de 8,6 km, între DN2 (Afumați) și DN3 (Cernica). Recent, CCECC a început aplicarea stratului de uzură la joncțiunea cu Lotul 2 Nord spre DN2. Lucrările au fost demarate parțial în primăvara anului 2024, pe 2,3 km din total, pentru a facilita descărcarea traficului de pe A0 spre DN2.

Principalii constructori implicați în infrastructura rutieră din România
Pe lângă constructorul chinez CCECC, dezvoltarea infrastructurii rutiere din România este realizată de mai multe companii locale și internaționale, printre care:
- Spedition UMB și Tehnostrade – companii românești deținute de antreprenorul Dorinel Umbrărescu.
- Strabag – companie austriacă cu o prezență semnificativă în sectorul construcțiilor din România.
- Alsim Alarko – companie turcească implicată în proiecte de infrastructură rutieră.
- Webuild – companie italiană activă în construcția de clădiri rezidențiale și infrastructură rutieră.
- Porr Construct – parte a grupului austriac Porr, cu diverse proiecte de infrastructură în România.
- Aktor – companie grecească specializată în lucrări de construcții civile și infrastructură.
Concluzie
Evoluția proiectelor de infrastructură rutieră din ultimul an reflectă un progres semnificativ în modernizarea rețelelor de transport din România. Cu un număr considerabil de șantiere în derulare și o investiție majoră din fonduri publice, viitorul infrastructurii rutiere pare promițător. Cu toate acestea, rămâne esențial ca termenele de execuție să fie respectate, iar lucrările să fie realizate la standarde ridicate pentru a asigura durabilitatea și siguranța drumurilor din România.